lördag, januari 31, 2009

Kunskapsutvecklingen är negativ

Under de senaste 20 åren har svenska elever i grundskolan presterat över genomsnittet i flertalet av de internationella studierna. Kunskapsutvecklingen är dock negativ. Det visar Skolverkets sammanställning av resultat från internationella och nationella studier.
http://www.skolverket.se/sb/d/2573/a/14740;jsessionid=0C7D6679B8242CCAE79CC6A7DBA92F26

Extrainsatt Kommunfullmäktige

Extrainsatt Kommunfullmäktige 9 februari 2009-01-30

Måndag den 9 februari kommer man, på detta extrainsatta Kommunfullmäktige, att behandla skollokalutredningen samt arrendeavtal för gäst- och småbåtshamnar. Allmänheten har möjlighet att ställa frågor.
Öppnande
Upprop
Val av justerare
Allmänhetens frågestund
Skollokalutredningen
Arrendeavtal gäst- och småbåtshamnar
Sammanträdet börjar kl. 18.30 i Djäknehallen på Kyrkogatan 2 i Strängnäs.

http://www.strangnas.se/Nyheter/Extrainsatt-Kommunfullmaktige-9-februari/

fredag, januari 30, 2009

Vi vill ha Långbergsskolan kvar

Idag fick jag ett brev från en tjej i Strängnäs kommun.
En tjej som gillar sin skola.
Läs Alicas brev
Kopiera och skriv ut och hjälp till för att värna om valfriheten!
Här kommer brevet från Alicia!

Snälla låt Långberget vara kvar. Jag vill inte gå i en skola i stan för då får jag aldrig gå från skolan för att det är för långt att gå. På långberget behöver jag inte vara redd för trafiken. Det är läskigt att vara i en sån stor skola. på Långberget känner jag alla. Jagkänner mig ledsen att gå på en skola i stan. På Långberget finns det en fotbollsplan, skog och en lekplats på skolan i stan finns det ju bilvägar och assvalt och på långberget är det grönt på sommaren. Snälla låt Långberget vara kvar. Från Alicia

Hjälp Alicia och de andra barnen på Långberget genom att skriva på denna protestlista.

Underskrift Namn (TEXTA) Gatuadress Telefon
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25

Listan lämnas i föräldraföreningens postfack på Långbergsskolan senast torsdag 5/2.
På fredag 6/2 överlämnar vi den till ansvariga politiker.
TACK FÖR DITT ENGAGEMANG!
Långbergsskolans föräldraförening

Extra viktigt möte Kommunfullmäktige

Kommunfullmäktige
Måndag den 9 februari 2009, kl. 18.30

Djäknehallen, Kyrkogatan 2, Strängnäs
Kommunfullmäktiges sammanträden är offentliga.
Du är välkommen till Djäknehallen, Kyrkogatan 2 i Strängnäs för att följa sammanträdet från åhörarplats.


http://www.strangnas.se/documents/Kallelser%20&%20protokoll/01%20Kommunfullmäktige/02%20Februari/Extra%20KF%202009-02-09,%20skollokalutredningen.pdf

torsdag, januari 29, 2009

Barnchecklistan är en väg till förbättringar

PBN § 14 PBN/2008:867-000

Medborgarförslag angående upprättande av barncheck­lista, yttrande till KS

Beslut
Plan- och byggnämnden beslutar att

1. medborgarförslaget avstyrks

2. föreslå KF att BUFF ges i uppdrag att ta fram förslag på hur barnkonsekvensanalyser kan utformas.

Bakgrund
Catarina Hellmark Eriksson har, 2008-09-25, till Strängnäs Kommun inkommit med ett medborgarförslag där kommunen föreslås besluta att upprätta en barnchecklista för att säkerhetsställa att barnkonventionen efterlevs i beslut som rör barn och ungdomar samt att en återkoppling görs efter beslut som rör barn och ungdomar i Strängnäs kommun.

Kommunfullmäktige har 2008-10-20 § 198 beslutat att överlämna förslaget till samtliga nämnder för yttrande.

Beredning
Kontorets beredning och förslag till beslut, se tjänsteutlåtande daterat 2008-12-15.
Yrkanden
Birgitta Elvingson (MFP) yrkar att nämnden ska tillstyrka medborgarförslaget. Anders Ödmark (M) och Jan Eriksson (SP) biträder yrkandet.

Laila Westerlund (S) yrkar bifall till kontorets förslag.

Propositionsordning
Ordföranden ställer proposition på de båda förslagen och finner att nämnden beslutar enligt kontorets förslag.

Votering begärs.

Följande voteringsordning fastställs: Den som bifaller kontorets förslag röstar JA och den som bifaller Birgitta Elvingsons yrkande röstar NEJ.
PBN § 14 forts

Votering
Voteringen genomförs.

Lennart Andersson (S), Laila Westerlund (S), Christer Ståhl (S), Peter Lannerhed (S), Inga-Britt Fors (C) och Margaretha Furustrand (FP) röstar JA.

Anders Ödmark (M), Sten Diurlin (M), Steven Sjöberg (M), Birgitta Elvingson (MFP) och Jan Eriksson (SP) röstar NEJ.

Ordföranden finner att nämnden beslutar enligt kontorets förslag.

Reservationer
Birgitta Elvingson (MFP) reserverar sig mot beslutet.
http://www.strangnas.se/Demokrati--politik/Kallelser--protokoll/Post.aspx

Strategier i Strängnäs

Hur efterlever vår Kommun FN:s konvention om barns rättigheter?

Vilar Skollokalsutredningen "den gamla" och "den nya" i beslutet om att barns bästa har beaktats?

Barnkonsekvensanalyser som lyser med sin frånvaro skapar missnöje!

Vi vill se ett Strängnäs som värnar om våra barn!

Strategi för att
förverkliga FN:s
konvention om barnets rättigheter.
Olika slag av rättigheter
Barnkonventionen innehåller olika slag av rättigheter, dels medborgerliga och politiska rättigheter, dels ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter.
Konventionen tar också särskild hänsyn till barnets utsatthet och sårbarhet, vilket kommer till uttryck i de rättigheter som syftar till att ge barnet ett skydd mot övergrepp och utnyttjande. Barnkonventionen skall ses som en helhet och de olika rättigheterna är lika viktiga. Medan vissa rättigheter är absoluta och måste förverkligas omgående av alla stater oavsett utvecklingsnivå (medborgerliga och politiska rättigheter), är andra rättigheter mera av målsättningskaraktär och beroende av den enskilda statens resurser (de ekonomiska, sociala och kulturella kulturella rättigheterna). Barnkonventionen är inriktad på individen.
Vem riktar sig strategin till?
De flesta verksamheter som direkt rör barn och unga finns i kommunerna och i landstingen. Här finns skolan och förskolan, socialtjänsten, fritidsklubbar, idrottsplatser och lekplatser, barnavårdscentraler och ungdomsmottagningar, men också bussar och andra kommunikationsmedel.
Beslut om trafik, byggande och planering av kommunen är också sådant som påverkar barns och ungas vardag
liksom många av de beslut som fattas av statliga myndigheter och i hög grad av domstolar.
Med de självstyrande kommuner och landsting som vi har i Sverige, är de medel som regeringen kan styra med främst lagstiftning inom de specialreglerade områdena, fördelning av statsbidrag och stimulansbidrag. Men även policyskapande åtgärder, metodutveckling tillhandahållande av kunskap och kompetensutveckling är viktiga styrmedel.
De aktörer som är centrala för genomförandet av konventionen är i första hand de offentliga organen – regeringen, riksdagen, förvaltningsmyndigheter, kommuner och landsting. Men även domstolarna har en viktig roll i förverkligandet av barnkonventionen. De skall tolka de olika en följd av införlivandet av barnkonventionen i svensk rätt.
Det finns också ett antal andra aktörer som är viktiga för att barnkonventionen skall bli förverkligad och få ett genomslag för barn och unga. Det är frivilligorganisationer, folkrörelser, idrottsrörelsen, fackliga organisationer, näringslivet, media, forskningen, familjen och, inte minst, barn och unga själva. http://www.regeringen.se/content/1/c4/39/87/78b905da.pdf

tisdag, januari 27, 2009

En inbjudan kom från Tosteröskolan

Så här står det i inbjudan 2009-01-20

Välkommen till "Öppet Hus"för blivande förskoleklassbarn på Tosteröskolan.
Lördagen den 31 Januari 2009 klockan 10.00-12.00

Informationen om skolan och våra mål för förskoleklassverksamheten börjar i skolans matsal kl. 10.00. Kom och få veta mer om hur vi arbetar med utomhuspedagogik och miljöarbete.
Rundvandring på skolan i våra klassrum och specialsalar.
Därefter bjuder vi barn och vuxna på grillad korv i vår närmiljö och visar våra fina utemiljöer.

Här nedan kommer också information från vår kommuns hemsida.

Inför läsåret 2009-2010 ska du, som vårdnadshavare, välja skola för ditt barn som ska börja i skolan eller byta skola. Syftet är att erbjuda valfrihet och direkt inflytande för dig och dina barn.[2009-01-26]
http://www.strangnas.se/Nyheter/Senast-28-februari-ska-du-valja-skola-infor-lasaret-20092010/

måndag, januari 26, 2009

Demonstrationer och missnöjesyttringar

Högljudda protester i Strängnäs
En jättelik och högljudd demonstration mötte politikerna i Strängnäs på måndagskvällen. Det var nedläggningen av Långbergsskolan som upprörde.
http://www.ekuriren.se/link.php?id=794461

Beslut om skolor uppskjutet
http://www.sr.se/sormland/nyheter/artikel.asp?artikel=2594071

Inga skolor i bullrig stadsmiljö! Så låter stridsropet från elever och föräldrar i Strängnäs mot politikernas planer på att slå samman skolor.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33686&a=1420291&lid=puff_1420291&lpos=rubrik

Och nu går striden vidare - eftersom inga avgörande beslut kunde fattas under måndagskvällens fullmäktige.

Barnkonsekvensanalyser inför beslut som rör och berör barn.

Var finns BKA!

lördag, januari 24, 2009

Mejlbombning och demonstration

”För oss är det helt obegripligt”
Mejlbombning och demonstration - så ska Långbergsskolans föräldraförening få politikerna att ändra sig i skollokalsfrågan.- Vi måste hela tiden se till våra barns bästa, det är vår huvuduppgift som föräldrar, säger Torbjörn Bergvall, ordförande i föräldraföreningen.
http://www.ekuriren.se/link.php?id=793098

fredag, januari 23, 2009

Låna för att klara löneutbetalningar

Kalix kommun tvingas låna till lönerna
I Kalix i Norrbotten har den ekonomiska krisen gått så långt att kommunen tvingats låna för att kunna betala ut löner till sina anställda.
Under december 2008 var läget så akut att Kalix kommun tvingades använda en så kallad checkräkningskredit för att kunna betala sina anställda löner, en kredit på 20 miljoner kronor.
Att kommuner lånar till löpande utgifter är allvarligt. Det säger Herman Crespin, ekonom på Sveriges Kommuner och Landsting. Han säger att checkkrediten som Kalix utnyttjat mycket sällan används.
– Det är mycket sällsynt att man verkligen behöver använda det, säger Herman Crespin.
Känner du till någon annan kommun som gjort det?
– Nej det gör jag inte, inte i dagsläget och inte tidigare heller, säger Herman Crespin.
http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=2585829

Finansminister Anders Borg (M) säger bestämt nej till riktade stödinsatser till kommuner som drabbats extra hårt av den ekonomiska krisen. Han hänvisar till utjämningssystemet som ger kommunerna likvärdiga förhållanden.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1417049&lid=puff_1417012&lpos=lasmer

När mitt djurintresse vaknade


Vinbergssnäcka (Helix pomatia) är ett djur i klassen snäckor. Den kan bli 10 cm lång och väga 30 gram.
Vinbergssnäckan är Sveriges största landsnäcka och förekommer på flera ställen i södra och mellersta Sverige. Den har i de nordligaste delarna införts från de sydligare delarna av Europa som en delikatess. Den serveras vanligen under beteckningen sniglar.
Snäckan förekommer främst på skuggiga ställen och dess skal är grågult till färgen.


Redan som liten var jag barnsligt förtjust i just den här snäckan.
Mitt intresse för just det här lilla djuret gjorde att den fick en spridning som jag idag finner mycket glädje över och som min familj snart kommer att få ta del av för första gången på min blogg.

torsdag, januari 22, 2009

Medborgarinflytande

Medborgarinflytande är viktigt!

Vilka skola kan och finns det möjlighet att välja nu och i framtiden!

Kommunfullmäktige

Måndag den 26 januari 2009, kl. 19.30 OBS TIDEN

Djäknehallen, Kyrkogatan 2, Strängnäs


Här nedan finns det länkar till det som våra folkvalda tror är barns bästa.

På rätt kurs i Strängnäs.
http://www.ekuriren.se/link.php?id=788163

Gemensamt beslut blir bättre för barnen.
http://www.ekuriren.se/link.php?id=791968

Alla skolor bör bli kvar i Strängnäs
http://www.ekuriren.se/link.php?id=791966

Här finns viljan att förändra

Konferens: ”Folkrätt för barn – vilja väl eller göra rätt?”
Den 4 och 5 februari deltar barnombudsman Fredrik Malmberg i en paneldebatt och håller ett avslutande anförande på temat ”Ansvar, hållbarhet och resultat!”. Socialminister Göran Hägglund inleder konferensen.
http://www.bo.se/Adfinity.aspx?pageid=7055

onsdag, januari 21, 2009

Varför står vuxna i vägen

Vuxna står i vägen
De vuxna i skolans värld pratar gärna om hur viktigt det är med elevinflytande. Men det är de som står i vägen för elevers delaktighet. Det visar Rädda Barnen i den nya rapporten ”Vems röst väger mest?”. Rädda Barnen kräver nu att elevinflytandet stärks i det kommande förslaget till ny skollag.
http://www.rb.se/press/pressmeddelanden/Pages/Vuxna-star-iv-agen.aspx

Vad säger rädda barnen om rätten till utbildning

Rätten till utbildning
Alla barn har rätt till utbildning av god kvalitet. Det handlar inte bara om möjligheten att gå i skolan. Utbildningen ska också ge varje barn möjlighet att utveckla sina talanger och förmågor. Rädda Barnen arbetar för att alla barn ska ha tillgång till bra utbildning – och samma möjligheter i skolan.
En och en halv miljon barn i Sverige går till skolan varje dag. De flesta går med lätta steg, men för andra är det svårare. Några barn kommer från familjer som har svårt att få ekonomin att gå ihop. Andra är rädda för att bli mobbade. Åter andra tar sig till skolan i rullstol.
Alla barn har rätt till en trygg och stimulerande skolmiljö, där de får möjlighet att utveckla sin personlighet och sina talanger. Eleverna har dessutom rätt att vara med och påverka sin utbildning och skolmiljö. De rättigheterna gäller för alla barn - oavsett om man kommer från en familj med dålig ekonomi, eller har en funktionsnedsättning, eller lever gömd i Sverige.
Alla stater som anslutit sig till Barnkonventionen har förbundit sig att göra sitt yttersta för att förverkliga barnets rättigheter. Det är staten som bär det yttersta ansvaret för att rättigheterna förverkligas - oavsett om utbildningen förvaltas av privata företag eller kommuner.
Rädda Barnen arbetar för att alla barn – särskilt de mest utsatta – ska få sin rätt till utbildning tillgodosedd.

http://www.rb.se/vartarbete/isverige/skolautbildning/Pages/default.aspx

tisdag, januari 20, 2009

Eskilstuna löser trycket på centrumskolor

Detta kanske bli Eskilstunas svar på att fördela bort trycket på centrumskolor

20 januari 2009
- Bussa ut elever från skolor i stan till landsbygdsskolorna. Det föreslår socialdemokraten Johan Nilsson, ordförande i barn och utbildningsnämnden i Eskilstuna.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33686&a=1399421&lid=puff_1399421&lpos=rubrik

Lite nyttigt flexibelt nytänkande på gång..
Det är nog ett skarpt akut läge i Eskilstuna..

Barn och utbildningsnämnden i Eskilstuna säger att läget är akut. Inflyttningen till Eskilstuna är just nu stor och det är svårt att hitta lokaler till alla nyanlända elever.
http://www.sr.se/sormland/nyheter/artikel.asp?artikel=2580042

måndag, januari 19, 2009

Mål och budget haltar vidare 2009

Så här svarar Maria von Beetzen, (m)oppositionsråd Strängnäs mig efter min insändare i Strängnäs tidning.

Under det gångna året har förskolor i Mariefred och Stallarholmen haft det betydligt tuffare än i andra delar av kommunen. Detta beror på att Stallarholms och Mariefreds barnen har betydligt längre vistelsetid på dagis, sannolikt en följd av pendling.
http://www.ekuriren.se/link.php?id=785398

Så för att klara vår efterfrågan på mer tid är man tvungen att låta våra barn vara i barngrupper som är större än i övriga Strängnäs.

Allt detta för att klara sin budget!

Jag tycker inte att det är att utgå ifrån barns lika rätt till samma möjligheter att tillgodogöra sig det första steget i utbildningssystemet.
När ska vi få barnkonsekvensanalyser som är utifrån barn/elevers individuella behov som inte bygger på siffror och kalkyler mellan tummen och pekfingret.
Utan från BKA som bygger på fakta som utgår utifrån barnombudsmannens modell.

Om kommunen vore så snäll och besökte http://www.bo.se/ så kan man redan from idag få ta del av en enkel modell som skulle på mycket kort tid hjälpa Strängnäs igång med det för oss så viktiga arbete.

Man behöver inte utreda den här frågan allt finns redan klart det är bara att beställa.

Här nedan finns en länk som passar för att komma igång!
http://www.bo.se/Adfinity.aspx?pageid=7111

När kommer vår kommun att ta hänsyn till de två konsekvensanalyser från Stallarholmen och Mariefred som pedagoger och barnskötare och övrig personal skickade under förra året där man redogjorde för mycket skarpa farhågor som nu 2009 är våra barns vardag.

Vilket har gjort att våra pedagoger och övriga vuxna inte helt klarar att leverera det som är angivet i läroplaner skollag och allt som hör vistelsen i förskolan till.

Vi agerade genom att skicka flera anmälningar till skolinspektionen som vi inom en snar framtid får svar på.

Det har snart gått ETT år sedan vi gjorde våra politiker uppmärksamma på vårt missnöje, vi var inte några få som klagade..

Ta vårt missnöje på allvar och visa att viljan finns.

Vi har stor vilja att fortsätta för ett år är på många sätt ett förlorat år för våra barn.



"En ständigt återkommande tillstånd kan ge upphov till ett kroniskt tillstånd"

fredag, januari 16, 2009

Heja Norge

Jag vet varför den här mannen från Norge blir så himla bra.

Vad är det som han fångar i sina helt fantastiska frågor som gör en extremt fnissig och storskattande.

Han kan få folk att prata om sånt som man inte förväntar sig.

Men det viktigaste av allt är glädjen och det direkta och mycket närvarande mötet mellan människor.

Glädjen!

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1363657

Tar Strängnäs till ett nytt grepp

Kan det vara så att Strängnäs tar ett samlat nytt grepp för att utveckla Strängnäs.

Det hoppas jag verkligen när jag läste de här orden "outside the box"

http://www.strangnas.se/Om-kommunen/Lediga-jobb2/Projektledare-standiga-forbattringar-lean/

I vilket fall som helst så ska detta bli mycket roligt att följa för att se hur vår kommun kanske går in i en annan fas.

Fast det här med förskolan/skolan gnager sig in, men det förtär inte mig!

Blås lampan blås...

Så nu i helgen tänker jag bara ösa skit och skyffla in mat till ko och tjur samt en och annan häst och lite myskankor.

Ledsamt att höra att en granne hade inbrott någon gång under dagen.
Så håll ögonen öppna för sånt som inte ska få hända.

När man hjälper naturen på traven

Man bör inte fixa och trixa med färg.

http://www.ekuriren.se/link.php?id=789213

torsdag, januari 15, 2009

Lever vår kommun upp till Barnkonventionen

Rapport om kommunernas arbete med barnkonventionen
Fredagen den 16 januari får Barnombudsmannen en rapport av Tove Strömberg på Komrev Öhrlings PricewaterhouseCoopers.
Hon har på uppdrag av Barnombudsmannen gjort en komplettering och analys av den undersökning BO själva har genomfört under 2007/2008 i kommunerna. De har studerat hur kommunerna arbetar med att utvärdera arbetet med barnkonventionen och vad det utvärderas mot. Vilka metoder används och hur avrapporteras det?Komrev Öhrlings PricewaterhouseCoopers har sammanfattat det som kommit fram i revisionsrapporterna och gjort några övergripande jämförelser samt slutsatser av materialet.

http://www.bo.se/Adfinity.aspx?pageid=7262

Med anledning av detta tänker jag skicka ett nytt brev till Barnombudsmannen för att ge min syn på det aktuella dagsläget. Det har nu gått en tid sedan jag fick ett väldigt långt svar från Barnombudsmannen. Som finns att läsa här på bloggen.

Kommer att berätta om

Barnkonsekvensanalyser.
Barnchecklista
Stora barngrupper till följd av pendling
Högre personaltäthet som utlovats...
Baracker och tillfälliga lösningar som inte är ändamålsenliga.
Trafikmiljöer
Utemiljöer

Vilka tips Barnombudsmannen har till oss föräldrar som är missnöjda.
Vilka åtgärder som vidtas för att komma tillrätta med effekterna av ovanstående punkter.

Kanske att det går iväg till några på riksdagsnivå.

Än finns det mycket att göra.
Trist är dock att det ännu inte har hänt någon förbättring av våra barns vardag i förskolan i Stallarholmen och Mariefred.

Och nu drabbas även barn av att flyttas runt i Strängnäs.

Utemiljön är den viktig!

Hur viktig är utemiljön för barn och ungas fria lek på våra kommunala inrättningar.

Påverkas barns lek av utemiljön ?
En jämförelse av barns lek i en ”naturlig” och i en
”tillrättalagd” miljö
Yvonne Jensen
Ann-Britt Lantz

Examensarbete 10 poäng
i Lärarutbildningen
Sommarterminen 2007

Växsjö universitet
Institutionen för pedagogik

www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_nbn_se_vxu_diva-1694-2__fulltext.pdf -

tisdag, januari 13, 2009

Vem Bryr sig om våra barn

Avstannad minskning av gruppstorlekarna i förskolan
Mellan 1990 och början av 2000-talet ökade den genomsnittliga gruppstorleken i förskolan från 13,8 barn per grupp till över 17 och antalet barn per årsarbetare i daghem/förskola ökade från 4,4 till 5,3 barn.
För att motverka den sjunkande personaltätheten och öka kvaliteten i förskolan inrättades 2005 ett riktat statsbidrag till personalförstärkningar i förskolan. Statsbidraget hade avsedd effekt. Nästan alla kommuner använde statsbidraget till att öka personaltätheten och hösten 2006 gick det 5,1 barn per anställd i förskolan, det lägsta värdet som uppmätts sedan 1994. Samtidigt som personaltätheten ökade i förskolan blev grupperna mindre.
Effekter av statsbidraget var att arbetsmiljön blev bättre och att personalenfick mer tid för det enskilda barnet. Den ökade personaltätheten hade också lett till att personalen hade fått mer utrymme till planering, dokumentation och utvärdering.

När det riktade statsbidraget upphörde 2007, ett år tidigare än planerat, avstannade den positiva utvecklingen. Hösten 2007 gick det 5,2 barn per årsarbetare i förskolan jämfört med 5,1 barn ett år tidigare. Det genomsnittliga antalet barn per grupp i förskolan var 16,7, detsamma som året innan.

I den nationella utvärderingen av förskolan 2002 uppfattades barngruppernas storlek av många som ett stort problem. Enligt resultatet från reformutvärderingen som genomfördes 2007 tillmäter kommunernas ledningsansvariga barngruppernas storlek mindre betydelse för kvaliteten än fem år tidigare. Enligt intervjuer var orsakerna bl.a. att man strukturerar dagen hårdare och ofta delar in barnen i mindre grupper. Många av de intervjuade i utvärderingen 2007 beskrev också hur de ständigt försökte genomföra förändringar i den inre miljön i syfte att bättre anpassa den till barns behov, förutsättningar och intressen.
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2134

Långbergsskolan ett givet val för många

Långbergsskolan
Antal elever: 184
Verksamheter: Förskoleklass, grundskola, skolbarnsomsorg
Årsklasser: F-5
http://www.strangnas.se/ egen hemsida

Så här står det på http://strangnaspolitiken.blogspot.com/
Vad gäller Långbergsskolan så är den idag anpassad för ca 140 elever men har i realiteten ca 190

Det måste väl tolkas som att det är en väldigt populär skola som föräldrar och barn har valt, utifrån att det är just en skola som är bra. Utifrån vad som är möjligt för att lösa och förenkla familjers livspussel.

Ett givet val för många att just välja Långbergsskolan för vilka av dessa föräldrar och barn skulle kunna tänka sig att välja en annan skola.
Var det inte så att elevpengen skulle ge oss medborgare ett eget självbestämmande av val av skola.

Kanske att det skulle kunna ge oss en klar bild vilka skolor som vi vill ha och vilka skolor som erbjuder det man söker för att få familjelivet att fungera.

Tillfälliga lösningar vem bär ansvaret

Skolverkets lägesbedömning 2008
Förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg,
skola och vuxenutbildning

Tillfälliga lösningar för att klara förskolans platsgaranti
I maj 2008 gjorde 14 kommuner bedömningen att de inte skulle komma att klara platsgarantin i september. De främsta orsakerna till de långa väntetiderna är enligt kommunerna en kraftig ökning av födelsetalen i kommunen, ökad inflyttning och brist på lokaler.
Resultaten i Skolverkets studie tyder dock inte på att efterfrågetrycket skulle vara större i de kommuner som inte räknade med att klara platsgarantin än i övriga landet. Problemen handlar troligtvis snarare om bristande planering och att platsgarantin inte getts tillräcklig politisk prioritet i kommunen. Av samtliga landets kommuner saknade 30 procent en aktuell prognos över tillgången till och efterfrågan på platser. Av de 14 kommunerna som inte räknade med att kunna uppfylla platsgarantin i september 2008 saknade hälften en aktuell prognos.

En medveten strategi som används av kommuner för att klara platsgarantin
är olika former av tillfälliga lösningar.
Dessa lösningar kan åsidosätta barns behov av kontinuitet och försvåra det pedagogiska arbetet i förskolan. För att klara platsgarantin erbjuder många kommuner också platser långt från hemmet.
Enligt skollagen ska plats erbjudas så nära barnets hem som möjligt med
hänsyn taget till vad som krävs för att effektivt utnyttja lokaler och andra
resurser.

http://www.skolverket.se/publikationer?id=2134

söndag, januari 11, 2009

Hurra vad häftigt

Detta måste jag skriva in i kalendern 20 januari

Kulturskolan utökar i nya lokaler 2009-01-08
Kulturskolan i Strängnäs expanderar i nya lokaler och breddar ämnesutbudet med nya aktiviteter. Nycirkus är först ut - tre grupper startar under januari månad, lärare är Kristoffer Sylwan från Circus Le Fou. Kulturskolans populära drama- och teaterverksamhet har fått en egen ”svart låda” där man dagligen kan arbeta med ljussättning och scenerier på ett mer professionellt vis, med kostymförrådet precis intill. Tidigare har denna verksamhet varit utspridd i flera olika lokaler, bland annat på Paulinska skolan. Elever har nu fått ett eget café/uppehållsrum, där de kan göra läxor, äta mellanmål och umgås i pauserna för olika aktiviteter.

Kulturskolans nya lokaler invigs den 20 januari.

http://www.strangnas.se/Kultur--bibliotek/Kulturskolan/

Motförslag kan bli en vinnare

Den politiska oppositionen i Strängnäs, Moderaterna, Kristdemokraterna, Miljöpartiet och Strängnäspartiet har enats om ett motförslag till majoritetens förslag angående skollokalsfrågorna i kommunen.
http://www.sr.se/sormland/nyheter/artikel.asp?artikel=2558987

lördag, januari 10, 2009

Barnbokslut och barnkonsekvensanalyser

Mariefreds Förskoleenhet
Kvalitetsredovisning läsåret 2007- 08

Verksamhetsplan / utvecklingsplan för läsåret 2008-09

Övrigt
Barnens uppfattning om i vilken utsträckning de får påverka och ta ansvar i förskolans aktiviteter
Har inte dokumenterats detta läsår. Det har inte genomförts något centralt barnbokslut detta läsår.

Om man sen läser kallelsen till Mariefredsnämnden nu i Januari så tänker man avstyrka medborgarförslaget (upprättande av barnchecklista) med hänvisning till BUFFs årliga framtagande av barnbokslut där det sker en utvärdering och en återkoppling av de beslut som tagits under året i de olika nämnderna.

Men hur tänker man då eftersom det inte blev något centralt barnbokslut enligt kvalitetsredovisningen från Mariefreds förskoleenhet.

Men jag får välan ta reda på utifall det finns något barnbokslut, och hoppas på att barnkonsekvensanalyser görs efter barnombudsmannens modell.

Medborgarförslaget om upprättande av barnchecklista.
Dnr. MFN/2008:94-000 2008-12-18

http://www.strangnas.se/documents/Kallelser%20&%20protokoll/06%20Mariefredsnämnd/01%20Januari/04.%20Barnchecklista,%20yttrande%20MFN.pdf

fredag, januari 09, 2009

Jag fick ett svar och en inbjudan

Tack för ditt svar Maria von Beetzen (m) oppositionsråd
På min tidigare insändare i Strängnäs tidning.
http://www.ekuriren.se/link.php?id=785398

Till min förvåning har Lotta Grönblad börjat blogga igen så nu har jag kommenterat på hennes blogg angående ett inslag i svt för någon dag sedan. Men jag vet inte om hon godkänner min kommentar...så vi får se.

Men det känns lite surt att vi som valt att bo i Stallarholmen och Mariefred och dessutom att många pendlar till sina jobb, gör att våra ungar särbehandlas för att man skall klara av att hålla en budget.

Det finns ju inte så många jobb i Mariefred och Stallarholmen vilket gör att vi ofta måste pendla och det drabbar våra barn.

Tidigare har man också kunnat läsa att det dessutom är ett glapp mellan målen och de pengar som skall komma till verksamheterna, så även här drabbar det våra barn så att personalen inte hinner hänga upp vantar som är blöta eftersom många barn tar tid att hjälpa med praktiska saker.
Sen tillkommer det också att ungarna skall utvecklas utifrån det pedagogiska uppdraget, det tar också tid eftersom de är fler i gruppen.
Gruppen måste antingen vara stor eller så som i Stallarholmen kort om folk.
Nu skall vi ju på sikt få mindre grupper men också mindre med personalen så nu skall välan allting ordna sig får man hoppas, fast å andra sidan fungerar inte detta, för det vet många föräldrar/ barn/ personalen i Stallarholmen alla redan.
Men eftersom nu alla tycks vara insatta i vår särbehandling så borde detta kunna rättas till eller?

Men vi får inte glömma bort att dom redan fixat så att det kom 6 miljoner för att hålla öppet så att vi kan pendla till jobbet.

För nu måste många jobba mer för att få pengarna att räcka, men ännu har jag inte märkt någon skillnad efter skattehöjningen det kommer bara bli mer tomt i plånboken.
Ska man dessutom inte spara en krona på den utredning som gjordes för att just spara, för kostymen skulle väl anpassas, eller nått sånt.

Många är nog nu lite halvhysteriska på sina håll i vår kommun.

Både tomt i plånboken och någon spariver skymtar inte ännu.

torsdag, januari 08, 2009

Aktivt skolval blir ett dråpslag

Mycket snart är det dags att välja skola inför förskoleklass, som förälder gäller det att göra ett aktivt val.
Ett aktivt val, vad innebär det för mig och min familj.
Man måste följa sitt hjärta sin inre övertygelse om vad som kan vara sunt och hälsosamt för ens barn.
Vilken profil vill jag att just mitt barn ska få ta del av?
Vad är viktigt för min familj för oss i vår familj?
Vad är viktigt att våra barn får med sig för att bli en del av vårt samhälle?
Vad är viktigt?
För oss är det att mitt barn får ta del av skolans undervisningen så att det främjar det enskilda barnets bästa. Vilken skola kan tänkas uppfylla våra krav?
Den stora skolan med många klasskompisar att välja mellan, eller den lilla nära skolan.
Som förälder ställs man inför svåra val, vad behöver mitt barn, vad vill vi ge vårt barn inför framtiden, vad är viktigt?

Under det senaste halvåret har vi i vår familj tittat på olika alternativ inför val av skola, och vad hände mitt under vårt ställningstagande? Man tänker lägga ned det som skulle bli vårt aktiva val inför starten till hösten 2009.

Som förälder till många barn i den kommunala skolan blir man minst sagt förvånad, skall vi bli hänvisade till privata alternativ eller skall vi behöva söka oss utanför kommunen?

Kostymen var ju inte…

Hur tänker man göra? Har idag anmält vårt intresse för en kommunal skola som tydligen är tänkt att läggas ned, vi tror inte på detta!

Vi vägrar, så vi har anmält vårt intresse för en skola som vi tror kan vara bra för vårt barn.

Jag är inte nöjd, jag är verkligen missnöjd!

onsdag, januari 07, 2009

Blir det högre lärartäthet nu i den mindre kostymen

Den politiska majoriteten i Strängnäs vill lägga ner två skolor och istället skapa en stor central skola med 800 elever. Medverkande: Lotta Grönblad (s), ordf barn- och utbildningsnämnden, reporter Anki Mähler-Önnered, fotograf/redigerare Leif Pettersson.
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1363904

Den politiska majoriteten i Strängnäs vill lägga ner Tosteröskolan och Långbergsskolan och skapa en stor central skola.
Tanken är att den nya skolan ska utgå ifrån Paulinska skolan och Vasaskolan som ligger alldeles intill varandra i centrala Strängnäs. Med en sådan elevkoncentration kommer det nya centrala skolan att få cirka 800 elever.
Orsaken till att skolor nu läggs ner är att elevantalet minskat kraftigt i dom kommunala skolorna.
Redan för ett år sen skulle ett beslut om framtiden för kommunens skolor ha tagits men den dåvarande majoritetens hantering av frågan fick så mycket kritik att beslutet sköts fram.
En ny majoritet, bestående av centerpartiet, socialdemokraterna och folkpartiet tog över och dom har nu gjort i skolfrågan utan att blanda in oppositionen.
Barn- och Ungdomsnämnden fattar beslut i frågan i kväll, onsdag.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33686&a=1363839&lid=puff_1363839&lpos=lasMer

Grundskolor centraliseras
Den politiska majoriteten i Strängnäs kommun vill skapa en större centrumskola genom att slå samman verksamheterna i Vasaskolan och Paulinska skolan och lägga ner Karinslundskolan och flytta de 600 eleverna där till den nya centrumskolan. Orsaken är att antalet elever minskar i kommunen.
– Det kan bli fruktansvärt bra för kommunen. Något måste göras. Vi kan inte sitta i halvtomma lokaler. En invändning är att man inte har två kommunala högstadier i innerstan. Valfriheten kommer att minska, säger rektorn Henrik Ljungqvist.
http://www.sr.se/sormland/nyheter/artikel.asp?artikel=2552260

Tosteröskolan läggs ner och i centrala Strängnäs skapas kommunens största F-9 skola i Paulinska skolans och Vasaskolans nuvarande lokaler. I den nya skolan, med arbetsnamnet entrumenheten, ska runt 800 elever gå. Flytten av elever påbörjas redan i höst.Det beslutet fattar i kväll barn- och utbildningsnämnden i Skollokalsutredningen. Karinslundsskolan ska under en övergångsperiod fungera som en evakueringsskola innan den på sikt tar emot Tosteröskolans elever. Långbergsskolan försvinner också så tillvida att alla elever flyttar till den nya Centrumenheten hösten 2010 och skolans lokaler omvandlas förmodligen till förskoleverksamhet.
http://www.ekuriren.se/link.php?id=784922

Anpassning av kostymen fortsätter

Fakta:
Här är skolor och förskolor som kräver investeringar Skollokalsutredningen visar på att kommunens skolor och förskolor har ett investeringsbehov på 285 miljoner kronor de kommande åren, något som ökar skolornas hyreskostnader med 27 miljoner om dagens lokaler behålls. Här är några exempel på skolor och förskolor som behöver byggas, byggas ut och renoveras och vad kostnaden beräknas till:
Skolor
Finningeskolan – 14 miljoner.
Långbergsskolan – 13 miljoner.
Vasaskolan – 16 miljoner.
Paulinska skolan – 22 miljoner.
Härads skola – 8 miljoner.
Fogdö skola – 7 miljoner.
Tosterö skola – 6,5 miljoner.
Stallarholmsskolan – 20 miljoner.
Länna skola – 4 miljoner.
Åkersskolan – 38 miljoner.

Förskolor:
Torulv (Sundby Park) – 10,3 miljoner.
Siklöjan (Finninge) – 6,9 miljoner.
Pelikanen (Långberget) – 5,7 miljoner.
Storken – (Långberget) 5,6 miljoner.
Ugglan (Vasa) – 27 miljoner.
Äpplelunden (Härad) – 1,4 miljoner.
Marielund, ny – 35 miljoner.
Tegelhuset (S-holmen) – 1,9 miljoner.
Skämby (Åker) – 10,6 miljoner.
Axet/Månen (Åker) – 9,6 miljoner.
Tallbacken Åker) – 3,7 miljoner.

http://www.ekuriren.se/ekuriren/standard_artikel.php?id=756863&avdelning_1=102&avdelning_2=371&commentid=8

Och vad händer nu, vad kommer man att besluta?

Jag tror så här.
Lännaskolan läggs ned och flyttar in i Åkerskolan.
Fogdö och Härad läggs ned och får flytta in på Tosterö, Vasa eller Långberget.

Sen får Paulinska och Karinslund och Särskolan bli en skola för elever årskurs 7-9.
Årskurs 6 flyttar tillbaka till respektive tidigareskolor.

Tosteröskolan blir en skola årskurs F-6

Länna skolan besparing på 4 miljoner
Fogdöskolan 7 miljoner
Härad 8 miljoner
Totalt 19 miljoner

Sedan kommer all skolmat att transporteras till skolornas serveringskök alt, mottagningskök. Serveringskök är det billigaste alternativet,
Ingen mat kommer att lagas på våra skolor.
Alla förskolor kommer också att få sin mat från den centrala enheten.
Man kommer inte att ha pengar att rusta köken på förskolerna till tillagningskök, Altenativ mottagningskök, gör man sedan om mottagningsköken till serveringskök spar man både in personal och kostnader för upprustning. Här är det nog frågan om stora besparingar.

Nackdelar
Skolan blir längre bort, fler barn får åka buss och taxi till sina skolor.
Längre dagar för våra barn vilket gör att trycket på skolbarnomsorgen ökar.
Kostnader att rusta upp lokaler och och rekrytera utbildad personal, vi ser redan idag brist på utbildad personal i stora barngrupper.
Skolmaten kan bli sämre och följer troligen inte skolmatens vänners rekommendationer.

http://www.skolmatensvanner.se/

Krav på skolmaten kan skrivas in i lag 2008-12-02 http://www.skolmatensvanner.se/Lagändring om skolmat?Som svar på kraven från flera håll, bland andra Skolmatens Vänner öppnar nu utbildningsminister Jan Björklund för möjligheten att skriva in krav på skolmatens kvalitet i skollagen, skriver Dagens Nyheter.
Ett förslag till ny lagtext ska vara klart inom några veckor.
Publicerad 2 december 2008 09:03
Bara sju skolor i länet klarar nivån Hittills har sju skolor i Stockholms län klarat Livsmedelsverkets och Skolmatens Vänners krav på skolmåltiderna: Tomtbergaskolan, Huddinge Södertörns friskola, Huddinge Maltesholmsskolan, Stockholm Kårstaskolan, Vallentuna Saltsjöbadens samskola, Nacka Svenska Interkulturella skolan, Stockholm Sigfridsborgskolan, Nacka
Kraven handlar bland annat om att det ska finnas grönsaker och frukt, att maten ska ha rätt temperatur, att bullernivån i matsalen ska vara låg och att skollunchen ska serveras tidigast klockan elva. Skollagen slår i dag enbart fast att maten i grundskolan ska vara avgiftsfri. Efter hård kritik mot dålig mat och för stora skillnader mellan kommunerna är utbildningsminister Jan Björklund nu beredd att i den nya skollagen även skriva in krav om skolmatens näringsinnehåll. Ett förslag till ny lagtext ska presenteras om några veckor.http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=858739

Lärarförbundets önskelista

Lärarförbundets önskelista för en skola i världsklass ser ut så här:
Värdera lärares jobb högre. Ge lärare högre lön som motsvarar deras utbildning och ansvar. Den som i dag väljer att bli lärare istället för att bli exempelvis civilingenjör tjänar 10 000 kronor mindre varje månad som yrkesverksam.

Ge skolan tillräckliga resurser så att läraren hinner med varje elev. Tillför minst en miljard kronor till grundskolan varje år de kommande åren. När den ekonomiska krisen nu slår mot kommunerna, måste staten skjuta till riktade resurser till skolan.

Ge avancerad lärarutbildning med goda ämneskunskaper till alla studenter. Även de lärare som ska undervisa de yngre barnen behöver djupa kunskaper.
Knyt rejäla forskningsresurser till lärarutbildningen så att kvaliteten höjs. Bygg också broar mellan universiteten och skolan så att skolans vardag blir mer forskningsbaserad.


Ge den som vill bli yrkeslärare en generös studiefinansiering. Bristen på yrkeslärare är mycket stor och en viktig orsak är att det är en alltför stor ekonomisk uppoffring att börja studera. Använd lågkonjunkturen till att locka yrkeskvinnor och yrkesmän till läraryrket.

Vi är övertygade om att ovanstående lista innehåller fem viktiga steg mot en skola i världsklass. Lärarförbundet hoppas därför att ansvariga politiker tar signalerna från Högskoleverket på allvar och tar krafttag för att uppfylla Lärarförbundets önskelista. – Lärarutbildningens kvalitet är viktig för att utbildningen ska locka studerande, men minst lika viktigt är att läraryrket i sig är utvecklande, har hög status och ger bra betalt. Dessutom måste lärare ha tillräckliga resurser för att klara sitt uppdrag, säger Eva-Lis Sirén.

http://www.lararforbundet.se/web/ws.nsf/documents/0049178A?OpenDocument&menuid=00326A1C

måndag, januari 05, 2009

Barnchecklista

BUN § 200 BUN/2008:162-719

Upprättande av barnchecklista - medborgarförslag

Kommunfullmäktige beslutade 2008-10-20, KF § 198, att överlämna medborgarförslaget till samtliga nämnder för yttrande. Kommunfullmäktiges beslut samt medborgarförslaget gällande upprättande av barnchecklista meddelas för barn- och utbildningsnämnden.

Informationen läggs med godkännande till handlingarna.

söndag, januari 04, 2009

Fåglar och vinterns kyla biter sig fast


Det känns lite jobbigt att se alla sitta där och vänta på.......

Och var kommer alla ifrån.

Hur ska man förhålla sig till fåglarna?

Vems ansvar är det egentligen...


fredag, januari 02, 2009

Målen förskolan och pengarna

Barnkonsekvensanalys av budget förutsättningarna för 2009. (Mariefredsnämnden)

När nya lokaler finns tillgängliga kommer antalet barn i grupperna att minska. En förutsättning för detta är dock att personaltätheten också minskar.
Lillemor Bylund skickade mig en konsekvensanalys inför beslutet som även skickats till nämnden, man kunde inte hitta den på www.strangnas.se
under fliken kallelser/protk.
Personalen på förskolan har inte bifogat någon konsekvensanalys inför beslutet av mål och budget för 2009.


Läser man i Mål och budget 2009 för Mariefredsnämnden.
Sidan 7 Förskola under punkten åtgärder:
Antalet barn i barngrupperna minskar. I samband med detta minskar också personaltätheten.

Tidigare under året efter budget 2008 fick personalen som en åtgärd för att klara budgeten välja mellan att dra ner på personal eller att överinskriva grupperna med 1-2 barn.
Personalen valde att överinskriva barnantalet med upp till två barn per avdelning.

I Stallarholmen valde man att dra ned på personal, man var då tvungen att lägga personalen's schema när gruppen var som störst.

Inget av dessa alternativ blir bra för barnen, har i dagarna läst ett brev från personalen i Stallarholmen där dom inte längre hinner hänga upp barnen's kläder när dom varit ute.

På sid 8 Mål och budget för Mariefredsnämnden

Förutsättning och utveckling:
Erfarenhet från året visar att en minskning av antalet barn i barngrupperna är nödvändig med tanke på kvalitén i verksamheten.
För att kunna genomföra detta måste personaltätheten också minska.

Generellt är mindre barngrupper att föredra framför större med en något högre personaltäthet.

(Har inte sett att personaltätheten ökat när det nu är överinskrivningar på vår grabbs avdelning, så min oro är befogad för i denna skrivning så blir det +=0)

Anser att det inte finns några som helst siffror på hur personaltätheten kontra storlek på barngruppen anges eller finns med i beslutsunderlaget, mycket illavarslande är vi nu på väg mot Stallarholmseffekten i jakten på att våra enhetschefer skall hålla budget?

Så här frågade jag på Mariefredsnämndens möte

I redovisningen av mål och budget 2009 vill vi veta vart man redovisar vilka pengar som man ämnar använda för att höja personaltätheten i förskolan under 2009?

Hänvisar till redovisning av åtgärder till skolinspektionen Dnr 51-2008:929 daterad 2008-08-19 anmälan till skolinspektionen från Catarina Hellmark-Eriksson.

Så här svarade Frank Stoor till skolinspetionen.
Citerar ”Pengarna kommer i huvudsak att användas för att höja personaltätheten i förskolan och till barn i behov av särskilt stöd”.

Man säger nu i konsekvensanalysen för 2009 att man drar ner på överinskrivningar och personal också.

Så här frågade jag på Kommunfullmäktige

Av yttrandet till skolinspektionen anger Frank Stoor att pengarna kommer i huvudsak att användas för att höja personaltätheten i förskolan?
Följande fråga ställdes till Lotta Grönblad (s) ordförande i Barn och utbildningsnämnden.
Har bildningschefen lämnat felaktiga svar om redovisning av åtgärder till skolinspektionen som svar på min anmälan Dnr 51-2008:929 2008-08-19?

Samma fråga ställdes till Kommunalrådet och Mariefredsnämndens ordförande Björn Lind (fp)

Dnr MFN/2008:99-041 2008-11-25