söndag, juni 14, 2009

Svar till Krister Lumme

Jag vill som gästskribent här bemöta de anklagelser och den onyanserade bild av familjehemsvård som Krister Lumme givit uttryck för i tidningen och på sin blogg.

"Den som alltid går i svaromål, har oftast något att dölja…"

Så lyder rubriken på Krister Lummes senaste blogginlägg med anledning av min kommentar om familjehemsvården I Sverige. I tidningsartiklar och blogginlägg anklagar han familjehem i allmänhet och oss i synnerhet för att profitera på barns behov av stöd. Anklagelser och "citat"? som gränsar till förtal, då han med grova antydningar påstår att vi låser in barn i isoleringsceller och åker och handlar nya bilar.

I sitt förra inlägg skriver Lumme: " Att vi som fanns i vården för femtio år skulle ha en gammaldags förlegad inställning som skribenten även uttalar sig om visar på att man vill inte ha någon dialog då de förmodligen har detta som daglig inkomst och som de skulle förlora om samhället vänder på kronan."
Skribenten som som åsyftas, är förövrigt jag i en signerad kommentar i Strängnästidningen.
Därefter skriver han: "De som jag vet gör ett bra arbete gör sig inte besvär i att försvara något de själva vet om att de inte behöver göra. Med all säkerhet gör de även ett bra arbete om god vård samtidigt som de inte heller har något att dölja."

Förstå den logiken, den som kan! Frågan är vem som inte vill ha en dialog? Vi har redan tidigare bjudit in Krister Lumme till samtal runt detta, men han har inte visat något större intresse. Varje försök till diskussion tillbakavisas med argument som att vi "talar i egen sak" eller att "de som mer väljer att kritisera, själva väljer att göra detta därför att de är rädda för att tappa sin egen försörjning?"
Han anser sig dessutom vara utsatt för personangrepp för att jag anser att han har en cynisk inställning till familjehem, och sprider rena lögner om hur familjehemsvården fungerar.

Det förekommer brister och missförhållanden i enstaka HVB-hem och familjehem idag, och det är oerhört viktigt att uppmärksamma och påvisa dessa fall. Men att hävda att insynen i allmänhet är "totalt obefintlig" är inte sant. Varje placering följs upp med hembesök av socialtjänsten fyra ggr/år av såväl familjehems- och socialhandläggare, som även innefattar enskilda samtal med barnen. I de flesta fall förekommer regelbunden kontakt med BUP samt tillgång till regelbunden handledning av en oberoende kvalificerad person (psykoterapeut eller motsvarande). Regelbunden telefonkontakt med socialhandläggare flera ggr/månad samt kontinuerlig kontakt med barnomsorg/skola. Kontinuerliga nätverksmöten med alla inblandade (ibland upp till 12-14 personer), samt därutöver regelbundet umgänge med föräldrar/anhöriga. Detta medger möjligheter till insyn som man inte kommer i närheten av i någon kärnfamilj.

Barn och Ungdomsvård kostar pengar och kostnader för offentliga verksamheter ska absolut granskas och ifrågasättas. Krister Lumme frågar sig var 11-12 miljarder till ungdomsvården tar vägen och antyder att pengarna hamnar i fickorna på dom giriga och pengastinna familjehemmen. Han skriver: "Att alla pengar går till barnen eller i ungdomarna är en förbannad lögn." Jag vet inte om han därmed föreslår att dom ska delas ut i form av höjd veckopeng eller?
Jag kan inte redogöra i detalj för var pengarna går, men utredare, handläggare, handledare, kuratorer, teraputer och elevassistenter etc. arbetar inte ideellt. De resurser som krävs för dom här barnen måste få kosta likväl som annan vård.
Familjehemsarvoden är tydligen en nagel i ögat på Lumme som uppenbarligen anser det vara både omoraliskt och oetiskt. Han söker billiga och lättköpta poänger när han ständigt återkommer till detta, något jag är övertygad om att dom flesta ser igenom.
I många fall kräver uppdragen insatser från familjehemmen som omöjliggör förvärvsarbete. Vilka familjer kan avstå en lön för att ta sig an en placering utan ersättning? Ett uppdrag där man dessutom ställs utan vare sig uppsägningstid, anställningstrygghet eller rätt till a-kassa. Vari ligger det oetiska i det?

Att tvinga barn växa upp i en dysfunktionell familj och tro att man kan lösa alla problem genom utökat stöd är naivt. Vare sig det handlar om missbruksproblem, begåvningshandikapp eller andra orsaker så inverkar det hämmande för ett barn med en ständigt otrygg tillvaro där barnet ofta blir understimulerat eller får ta orimligt ansvar för familjen.

Slutligen så välkomnar vi intresserade för samtal och information om vad det innebär att vara familjehem, och vi besvarar alla frågor som inte omfattas av tystnadsplikt i enskilda placeringar. Vi har definitivt inget att dölja!

Claes Eriksson

14 kommentarer:

Margit Urtegård sa...

Hej Claes.

Krister Lumme skriver: "Den som alltid går i svaromål, har oftast något att dölja…" Är det något svensk ordspråk eller? I mina öron låter det skrämmande att någon ser någon form av automatisk koppling mellan att tordas tala och att ha något att dölja. Hoppas det bara är vanlig dynga och inget ordspråk!

Måste funderar ett tag innan jag skriver mer. Bitterhet är inget sunt drag. Det är ett som är säkert. Jag har bott i flera fosterhem och inte har de tagit emot mig för att tjäna en massa pengar inte. Man jobbar inte med människor om man vill tjäna stora pengar. Det borde inte vara en nyhet för någon! När blev omsorgsyrken lukrativt? Berätta det för mig någon?!

Låt inte andras hat komma in i ditt hjärta Claes.

MVH Margit

Anonym sa...

Hej ni beundransvärda!

Jag har själv i min ungdom varit i familjehem, och det som Krister Lumme skriver om har jag aldrig sett någon tillstymmelse till!
Jag fick hjälpen jag behövde, och kan anse att "alla pengar som skulle gå till mig", gick till mig!
Jag blev heller aldrig inlåst! =)

Jag är själv nu 30 år och barnlös, och håller just nu på att lägga all min energi till att få bli familjehem.
Jag gör INTE detta för ekonomisk vinning, (och som många familjehem vet, så är inte detta något man blir rik på), utan jag gör detta för att det finns ett behov och för att jag kan göra en "god gärning"...
Visst, bevisligen så har inte alla familjehem varit prickfria, men det är som med allt annat: Några få förstör, och ALLA får stå för det...

Visst har man rätt till en åsikt, men man ska inte överdriva och göra saken större än vad den är!

Jag läser: "Den som alltid går i svaromål, har oftast något att dölja…"
Jag måste påstå att detta är osanning!
Jag går i svaromål för att jag vill försvara något som jag tror på, INTE för att jag har något att dölja!

//Blivande familjehem som INTE kommer låsa in barnen och köpa en bil! :-)

Lisbeth Pipping sa...

Tack att din sida finns!
Jag skriver kommentarer på Lummes sida, jag bara måste....jag anser att någon borde göra en anmäla på Lumme för förtal.

Heléne Eriksson sa...

Tycker att du har skrivit bra om det här. Det är viktigt. Länkade till inlägget från min blogg.

Heléne Eriksson sa...

(Tror dessutom att ni hade kunnat komma på sätt som är betydligt mer kreativa och lönsamma om ni hade varit ute efter att tjäna pengar.)

Claes Eriksson sa...

Hej Margit!
Nej, om ambitionen hade varit att bli rik så vet jag minst 100 lättare sätt. Naturligtvis ska vi kunna ha en öppen debatt runt detta. Det är ett sundhetstecken.

hälsn. Claes

Claes Eriksson sa...

Hej anonym!
Du skriver:"Jag har själv i min ungdom varit i familjehem"
Då vet du vilket viktigt uppdrag du har för avsikt att anta. Du kommer säkert ha nytta av dina erfarenheter.
Lycka till!

hälsn. Claes

Claes Eriksson sa...

Hej Lisbeth!
Mycket bra kommentar på Lummes blogg. Du med dina erfarenheter ger tyngd och balans i debatten, och osanningar får inte stå oemotsagda. Tack!

hälsn. Claes

Claes Eriksson sa...

Heléne!
Jag vet att du är mycket kritisk när du granskar skrivna texter, så ditt beröm smäller högt. Bra inlägg på din blogg och tack för länkningen!
Skynda att skriva din bok, era synpunkter saknas i diskussionerna om familjehemmen.

pussokram
/Pappa

Claes Eriksson sa...

Min kommentar till senaste inlägget på Krister Lummes blogg.

Med denna kommentar tänker jag för min del avsluta debatten med dig.
”Som att läsa Dagens Nyheter i motvind” känns som en adekvat beskrivning av din retorik. Varje försök att bemöta din tämligen inkonsekventa argumentation avfärdas med insinuationer och rena anklagelser (exempelvis rubriken i förra inlägget). Du anser dig dessutom bli utsatt för personangrepp av dem som är av en annan åsikt. Det är helt uppenbart att du inte vill ha en dialog runt detta, utan mest är intresserad av att skörda sympatier för din egen barndoms misär, och möjligen kan det också finnas ett kommersiellt intresse i form av föreläsningsarvoden och bokintäkter i att du vill marknadsföra dina teser som oemotsagda sanningar?

Claes

Där någonstans, känns det som han lade ribban i diskussionen!

Anonym sa...

Vad glad jag blev för att jag hittade denna sida! I tre och ett halvt års tid har jag försökt framföra precis det ni skriver och om ni hade en aning om hälften av vad de där föreningarna och dess medlemmar sysslat med så skulle ni bli mörkrädda!

Lumme har bara ett enda mål och det är att återta ordförandeklubban i Styvbarn. Allt annat är underordnat hans eget maktbehov och hela den där klicken av gamla barnhemsbarn är så självupptagna att de om och om igen under åren avfärdat barns och ungas behov idag med att "de får väl ställa sig i kö".

Vill ni få en uppfattning om var allt har sin början så uppsök NKMR:s hemsida www.nkmr.org och gör lite research på ordföranden Ruby Harrold Claessons små resor ut i världen. Ruby var personligen vän med framlidne Kenth Sändh, var med vi uppstarten av stulen barndom och dessutom deras juridiska ombud när det gällde den vettlösa grupptalan-historien.

I grunden handlar det alltså om agaförespråkare som använder sig av mindre reflekterande individer för att bl.a. få till stånd en förändrad lagstiftning då det gäller detta med aga. Ruby själv är t.ex. medlem av den högerkristna organisationen Family Integrity som sommaren 2006 försökte påverka den nya zeeländska regeringen att inte anta en lag mot aga - den man använde sig av var just Ruby!

Ursäkta att jag bara svämmar över nu, men...den här sidan känns som regn efter solsken!

Claes Eriksson sa...

Hej Ann!
Ja, det var väl ungefär den informationen vi fick fram efter research om Ruby Harrold-Claesson. Detta efter att hon lämnat en kommentar i Strängnäs Tidning, där hon benämnde familjehemsplaceringar som "lagsanktionerade bortrövanden".

http://ekuriren.se/nyheter/strangnas/1.377552?articleRenderMode=article_full_discussion.

Hon skriver bl.a att:
"Det förekommer åtskilliga förtäckta adoptioner och barn används som försörjningsobjekt för fosterhemmen samtidigt som de drar många miljoner skattekronor till socialmyndigheternas kanslier."

MVH Claes

Anonym sa...

Det är en organisation som behöver granskas! För några år sedan polisanmäldes den av Datainspektionen eftersom man hade upprättat en sökfunktion där föräldrar till omhändertagna barn (Som av olika anledningar inte hade fått veta var barnet befann sig) kunde leta rätt på dessa. Man fälldes för olaga registerhantering, och man tvingades ta bort sökfunktionen men man hetsar fortfarande mot myndigheterna och speciellt mot de sociala självklart. Dessutom förvanskar man statistik och detta har man sedan fört vidare til de där andra s.k. mäniskorättsivrarna - både Stulen Barndom och Styvbarn rapade upp samma felaktiga siffror gällande omhändertaganden och hur många gånger jag än försökte förklara att antal åtgärder (20 000) inte var lika med antal omhändertagna barn (6000) så fortsatte man. Och att just socialstyrelsen sponsrat STB med pengar ur allmänna arvsfonden får väl ses som mycket egendomligt??? Eller att det är en granne till projektledaren för STB som i egenskap av riksdagsledamot motionerat för föreningen är väl ännu en sak man kan fundera över...

Anonym sa...

Och nu i sitt senaste blogginlägg tar Krister Lumme åt sig och styvbarn äran när det gäller förslaget om utbildning för familjehem trots att det tydligt framgår av den artikel han hänvisar till att det är ett resultat av länsstyrelserapporter.