torsdag, augusti 27, 2009

Konsten att på en timme lära rida

Under lång tid har mina tre döttrar tjatat på mig om ridning...

För att göra det lite enkelt för mig, så tänkte jag friska upp mitt minne med lite läsning, man är ju en smula ringrostig, för det var ju ett tag sen..............

Här kommer ett litet smakprov från min bokstudie!!

En hästs gång är antingen naturlig eller konstig, och den, som uppstiger på densamma, antingen en naturlig eller konstig ryttare. Likasom ett skepps lopp beror af styrmannen, så motsvarar äfven hästens gång af tygelns förande. Redan de äldsta folkslag hafva hedrat denna vettskap, och den ryktbare Xenophon upphöjde henne till Greklands orakel. Denna konst är medelpunkten, hvarifrån diagonal-linierna utbreda sig genom hela den verksamma lefnaden och ett vidsträckt fält, uppå hvilket man behöfde hela år att framskrida, om icke hon innehöll ett nerv-ämne, hvilket jag här samlat och framställer för de okunniges vettgirighet. Man finner här en lätt undervisning och en hel vettenskaps vidlyftiga rymd; och om egen verksamhet och lust vid hvarje period verkställer hvad jag föreskrifver, kunnen i inom en timme rida och inom den andra sjelfve tämja hästar. Inga hinder böra afskräcka er, och edra pennigar icke stadna uti egennyttige lärmästares händer.

Här kommer en undervisning på 10 minuter

Första avdelningen eller konsten att på en timme lära rida.
Första lärdomsperioden, ställningen till fot, som ett förberedelsesätt att sitta till häst
Man betraktar med noggrannhet en god ryttare som sitter till häst, och ställer sig i samma positur på marken, för att derigenom bereda kroppen i en god ställning, som den sedan sittande till häst skall antaga. Bakdelen af hufudet, axlarna och hälarna måste bilda lodrät linie. Fötterna parallela med hvarandra, stå 2,5 fot åtskiljda. När kroppen i denna ställning erhållit stadighet, böjer man knäna, och framskjuter derunder kroppen så mycket man kan; armarna krökas och fasttryckas till kroppen, och de sammanknäppta händerna hållas mot magen, likasom man hölle tygeln i händerna. Med en verksam vilja och den fasta öfvertygelse, att menniskan kan allt hvad hon vill, skall man genom några minuters öfning snart erhålla denna ställning.

Källa: Konsten att lära rida på en timma utan undervisning, jemte anteckningar om hästens Natural-historia, skötsel, sjukdomar m. m.
Sveriges hästvänner, Kappridare och fria Sqvadroner tillegnad
Stockholm 1832
KONGL. ORDERNS.BOKTRYCKERIET

2 kommentarer:

Dotter 1 sa...

Nej, det där är nog inte så mycket att hänga i granen, det är bättre att göra det praktiskt. Då kanske det blir lättare att sitta kvar på hästen framöver...

Cattis Zetterwall sa...

Hej Dotter1

Jag har bara läst de första 10 minuterna, vilket gjorde att jag ramla av...när jag tappade sadelfästet, samt glömde knipa med armar och händer, jag måste valla bättre där bak..

Syns imorn
//Mor