torsdag, november 05, 2009

Ärlighet

Trafiksäkerhet för våra barn är viktigt

Detta är något som jag hoppas kommer som ett självklart vallöfte som kommer att omsättas till praktisk handling.
TRAFIKSÄKERHET FÖR VÅRA BARN

"Ord är billiga - det är handling som kostar" (Wilhelm Moberg)

Enligt SKL Sveriges kommuner och Landsting, så har Strängnäsborna minst förtroende för politiker när det gäller hur de jobbar för kommunens bästa jämfört med medborgare i andra delar av sörmlands kommuner.

Att lova saker som inte blir av eller ens stämmer när en majoritet kommer till makten. Kanske kan vi hoppas att inför nästa val, så kanske valfläsket är mer något som går att omsättas i praktiken.

I dag lyssnade jag på Radio sörmland, där vårt kommunalråd Jens Persson (C) pratade om ärlighet.
Frågan är dock hur ärlig kan man vara innan man tappar röster.
Kanske att just ärligheten är det nya i Strängnäs kommun..
Låt oss hoppas.

"Låt inte barnen betala krisen"

5 kommentarer:

Dag Bremberg sa...

Ärlighet vinner i längden! Det gäller även de som söker politiskt förtroende. Du är optimist, och det är bra och rätt. Det finns möjligheter och det finns personer med sanna ambitioner, även om de än så länge är mer undantag än regel i de gamla traditonella partierna.

Margit Urtegård sa...

Hej Cattis.

Jag lyssnade också på Jens Persson (C) på radio. Det är tydligen lätt att prata om transparans och ärlighet, det är svårare att leva upp till det, i alla fall (uppenbarligen) för den sosseledda majoriteten i Strängnäs kommun, med centerns Jens Persson i spetsen!

Trevlig helg.

Kram
Margit

Cattis Zetterwall sa...

Hej Dag!

Efter gårdagens utspel om Mariefredsnämnden i Radio sörmland.
Kunde man läsa att Mariefredsnämnden är ett välbesökt nämndmöte med ca 8-15 åhörare vid varje möte, blir jag inte helt nöjd.
Jag försöker vara så positiv som det bara går att vara, men jag är tveksam till detta uttalnde då det är ganska lätt att kolla upp. För att Mariefredsnämnden skall vara trovärdig behövs det trovärdighet.

Jag är fortfarande väldigt tveksam till vad nämnden har för betydelse.
De flesta beslut är ju redan tagna en gång inne i Strängnäs, så varför vi behöver en nämnd till som säger ja till samma saker. Det blir lite av en doakör..

Så jag hoppas att en utvärdering visar på fakta och inte bara en massa lösa påhittade ett ca antal intresserade åhörare.
Att bara få ställa frågor som inte ens kommer med som frågor i protokollet, vad är det för inflytande.
Är frågor och svar inte protokollförda så finns dom inte.
Man kan tycka att det är bortkastad tid för att utöva sin rätt till demokrati. Jag tycker det är synd att Mariefredsnämnden är så anonym. Mariefredspartiets stora genomslagskraft sägs ju vara en orsak till att det blev en nämnd i Mariefred. Hoppas att det blir en bra utvärdering, så att vi kan få tillstånd en verklig demokratisk fortsättning.

//Cattis

Cattis Zetterwall sa...

Hej Margit!

Kan bara säga att ärlighet bygger på fakta, om man inte vet helt säkert kan man ju be att få återkomma med svar. I nästa val kommer jag att lägga min röst på ett trovärdigt parti..

Det kommer att bli tufft att välja.
Viktigt för mig är skola och skolmat och sedan att vi får till en väl genomtänkt bostadplanering, där trafiksäkerhet är viktig redan från början.

Se hur det gick i Marielundsviken i Mariefred.

//Cattis

Anonym sa...

Tänk vad mycket smartare det hade varit att skapa en nämnd med direktval och redan från början ge nämnden full mandat över planfrågorna! Då hade det verkligen funnits något att utvärdera. Precis det här stred vi för, sa att det skulle bli för tandlöst, men fick inget gehör!

Jag tror att enbart dessa alternativ finns för framtiden: en direktvald nämnd med fullt mandat eller en kommundelning.

Nej, att sockra på siffrorna för antalet åhörare skapar ju inte precis trovärdighet. Demokratifrågorna står inte så högt på dagordningen, varken i MFN eller i den övriga politiska apparaten. (Jag fick nej på mitt yrkande om öppna möten på PBN.) Demokratiberedningen pratar numera mest om att hitta en bättre lokal för KF-sammanträden, istället för hur man bäst kan nå ut till och engagera medborgarna!

Birgitta E (mfp)