torsdag, november 12, 2009

Skolmaten i Strängnäs kommun

Maten som jag visar här på bloggen serveras på Mariefreds skola, vi äter klockan 11.00 i matsalen.
Torsdag stekt potatis eller potatismos, stekt falukorv, bostongurka, jag åt stekt potatis. Potatisen smakade helt ok, jag provade inte moset, för jag äter inte pulvermos, korven var också ok, salladen var bra, en sallad var banan och blomkål och gräddfil,tveksam smak kanske för att det smakade annorlunda. Undrar vad det blir imorgon. Nu är klockan 14.32 och vi är redan hungriga varför....
Onsdagens skolmat, potatisen smakade inget, bara lite varmt och pulvrigt, fisken där satt paneringen som en löst sladdrigt skal, smak på paneringen papp med inslag av fett, märklig konsistens, det luktade lite fisk, men det var en pressad grå massa, kunde lika gärna vara något annat, såsen var god, salladen var toppen, vattnet var ljummet, mackan bra och bregott gillar jag också, de flesta barn valde dock plodpudding, allmänt så smakade maten inte illa, men det är ingen smak som jag kommer att minnas.
En kampanj på Facebook har sporrat Nyköpings politiker att få fram den bästa skolmaten i Sverige till år 2011.
Nyköping bättre skolmat
Hur bra går det med skolmaten i Strängnäs kommun lever vi upp till några mål, för ständiga förbättringar, eller händer inget eller går det bakåt..
Några partier försöker men.... hur tänker man agera framåt.
Vilka mål finns det?

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej. Har under en tid hört snacket om skolmatens kvalitet och efter att ha lunchat ett antal ggr så tycker jag att det bara är en massa gnäll. Den maten jag ätit har varit helt ok, min dotter har aldrig klagat utan problemet är nog snarare att barnen kanske inte äter den mängd som krävs pga tidsbrist-lunchtid. Tycker personalen gör ett toppenjobb och jag tar hellre en lunch på skolan än på vissa andra lokala resturanger.Mvh Thomas