Strängnäs Kommun 2009-05-18
Dnr KS/2009:185 Diareplan 600
KS/2009:2279
Här kommer ett mycket intressant svar från Lotta Grönblad (S) Barn och utbildningsnämndens ordförande:
Erik Berg (Sp) har ställt en fråga till Lotta Grönblad (S) om hur många elever som har särskilda behov i Strängnäs kommun och hur dom är fördelade på olika stadier i skolan.
För läsåret 2008-2009 ser det ut så här!
Förskolan – förskolan har sökt för 16 barn och 16 barn har fått en resurs.
Förskoleklass – Skolan har sökt för 9 elever och 5 elever har fått en resurs.
Tidigare stadiet år 1-5 har sökt för 36 elever och 23 elever har fått en resurs.
Senare stadiet år 6-9 har sökt för 25 elever och 12 har fått en resurs.
Erik Berg (SP) frågade också efter hur många barn med särskilda behov som är pojkar med t ex pojkar med ADHD i årskurs 7-9.
Skolorna har sökt resurs för 17 killar i årskurs 7-9 och fått beviljat resurs för 10 killar.
Hur går det för de 30 elever som inte fått resurs beviljad..
Hur löser rektorn detta ute på skolorna med minskad personaltäthet och framförallt med mycket minskad tid med speclärare och specialpedagoger och allt som bör finnas för barns bästa.
Fråga 1
Kommer beslutet att beröra barn och ungdomar, nu eller i framtiden?
Ja eller Nej
På vilket sätt/Varför inte?
Vid JA skall en Barnkonsekvensanalys göras (skulle jag önska)
Innebär beslutet att barn och ungdomars bästa sätts i främsta rummet?
På vilket sätt?/Varför inte?
Är beslutet belyst ur barnets perspektiv?
Ja eller Nej
Innebär beslutet att barnets rätt till likvärdiga villkor beaktas med tanke på bl a kön, etnisk ursprung, hälsa, funktionshinder, tro eller social ställning?
Ja eller Nej
På vilket sätt/Varför inte?
Har barn och ungdomar fått uttrycka in mening?
Ja eller Nej
På vilket sätt/Varför inte?
Övrigt som bör tas hänsyn till
Likställighetsprincipen.. Likvärdighets garantin.
De kommuner som redan idag jobbar med detta färdiga verktyg ”kvalitetssäkring” är redan på ett tidigt stadium i beslutsunderlagen medvetna om var och hur man ska fördela resurserna rätt, tror jag och hoppas på.
Checklistan är ganska så brutalt rak på kärnfrågan, vilket är mycket jobbigt att se och utgå ifrån, för att fatta konstruktiva åtgärder för att lyfta mycket viktiga frågor.
6 kommentarer:
Hej Cattis.
Det var tydligt att majoriteten inte ville ha någon check-check för barnens bästa. Inte så konstigt kanske med tanke på hur de sköter skolan. I gårdagens tidning kom det åter nya bud; den kommande sammanslagna höstadieskolan på Paulinska skall till Campus. Inget barnperspektiv här inte! Hur många barn och föräldrar skall de skrämma upp, det har pågått för länge nu.
MVH Margit
Hej
Ja, de pengar vi inte sätter in nu kommer det bli en rätt så häftig ränta på! För att inte tala om de personliga tragedier det innebär. När man minskar både på specialpedagoger och Resurscentrum är det ju inte enbart de barn som behöver en resurs som drabbas, utan även alla de barn som med en rätt så liten insats kommer på rätt köl.
I alla fall jag lägger hellre miljonen från det hemliga penningförrådet (som vi tydligen har) på barnen, än på Dansbandskampen.
En checklista är ett tydligt redskap, och mest förvånande i det hela är kanske att förvaltningen inte redan arbetar efter en sådan!
Däremot, för att bedöma huruvida man ska göra miljökonsekvensbeskrivningar eller inte, så använder man en checklista. För att det är praktiskt, och för att det då finns en tydlig motivering till varför man väljer att INTE göra konsekvensbeskrivningen.
Du skriver: "Checklistan är ganska så brutalt rak på kärnfrågan, vilket är mycket jobbigt att se och utgå ifrån, för att fatta konstruktiva åtgärder för att lyfta mycket viktiga frågor."
Jag tror att det är delvis rätt!
Jag tror också att det är en kunskapsbrist, vilket mycket tydligt ses i beredningen från
BUFF (= barnen Heimdahl&co).
Jag har ytterligare en teori, och det är att förvaltningen vet bäst. Nåde oss att ge förslag som förbättrar och förenklar och förtydligar verksamheten. Oftast så svarar förvaltningen i sin beredning (av sitt egna arbete!) att förändringen inte behövs eftersom verksamheten redan fungerar tillfredsställande. Och sittande majoritet vill inte gå emot!
Lotta G röstade för checklista (precis som hennes nämnd). Samt några till från (s). Varför röstade moderaterna emot, med något glädjande undantag? (I PBN röstade alla för!)
Sossarnas image att vara ett parti som stöder de svaga i samhället flagar rätt så rejält nu. Tord T:s svängning i ärendet om bostäder för hemlösa hjälper inte upp trovärdigheten.
Och Margit! Vad händer då med sossarnas Centrumskola, var det inte den som skulle ge liv till staden?? Men det klart, vi har väl tomma lokaler på Campus att fylla! Suck!
/Birgitta E
Utdrag ur mail från Helena Edvisson som är samordnare för Buff.
Hejsan Claes och Cattis!
Jag skriver ett svar till er, som en av samordnarna för BUFF.
Frågan om barnchecklistan har diskuterats av oss samordnare i BUFF och vi har skrivit ett gemensamt svar, eftersom vi representerar de olika kontoren i kommunen.
Det tjänsteutlåtande som skrevs av oss gemensamt finns här nedan.
Vi i BUFF har inte diskuterat just frågan om barnkonsekvensanalyser med barn, men vi träffar många barn i samband med våra kongresser och nu senast vid "Barnens Mötesplats" i måndags. //....//
Mvh
BUFF
gm
Helena Edvinsson
Ändå står Tord Tjernström på kf i måndags och motiverar ett avslag med att barnen i Buff inte vill ha en barnchecklista, utan förordar en mer genomgripande BKA direkt. Ren och skär lögn alltså!
Hej Margit!
Hoppas att vi som bor i Strängnäs ser ett slut på detta snart, man kan nog snart säga att väldigt många har hjärtklappning både föräldrar, personal och ungar.
Nu också personalen på teknik och fritid...
Hur det sedan går med friskolornas elevpeng, hur tolkar man detta i kommunlagen när det sedan kanske blir olika elevpeng för barn som stannar i de kommunala skolorna. Det ska ju inte vara skillnad på barns rätt till likvärdig utbildning..
Ha en skön helg//Cattis
Hej Birgitta!
Man tar sig för pannan!
Funderar på hur många ungar som har haft resurs tidigare år och nu plötslgt står utan, till de barn som skulle behöva, vart går gränsen!
När kommer skolorna att anmäla sig själva, att det inte längre går att bedriva sin skolverksamhet!
Hemliga penningpåsar skall först och främst klara det som är för att barn unga och gamla ska ha en vettig möjlighet till ett fullvärdigt liv.
Vart går gränsen för att bedriva verksamhet, när bryter man mot skollagen..
Hur tandlös är Skolinspektionen!
Hur bryter man mönstret för att hitta konstuktiva lösningar till att förbättra när oviljan till det är större, det går ju inte att få någon kvalitetssäkring om man inte hittar redskap på ett tidigt stadium.
Orsak och verkan!
I vilket fall som helst tänker inte jag sluta tjata ;-)
De som röstade för checklistan sätter jag mitt hopp till inför framtiden..
Ha en skön Helg!
Cattis
"Barnen har ett bättre förslag" sa Tord i måndags, det visar sig tydligen att det var tjänstemännen som han hänvisade till.
Själv undrar jag vem som styr vem i Strängnäs kommun.
Ger tjänstemännen direktiv till politikerna så att dom bara säger, ja det blir bra som ni säger.
Och så pank med klubban!
Nu är det fredag.
//Cattis
Skicka en kommentar