onsdag, oktober 28, 2009

Aroniabär


Aronia tillhör rosväxterna och bland de nära släktingarna finns rönn och häggmispel. Från aronia får vi det smakrika och nyttiga aroniabäret.
Aroniabär innehåller mycket C-vitamin och väldigt mycket av antioxiderande fenolföreningar inklusive antocyaniner.
I Sverige odlas aronia mest som prydnad men i Östeuropa, Asien och Nordamerika odlas den för aroniabärens skull. Aroniabär är strävt syrliga men innehåller mycket C-vitamin. Någon sötma är inte märkbar.
Aroniabär innehåller antioxidanter.
Antioxidanter tros kunna förebygga allvarliga sjukdomar som hjärt- och kärlsjukdomar och cancer.
Aroniabär innehåller riktigt av antioxiderande fenolföreningar. Bland dessa märks särskilt antocyaniner.


Aroniasaft
Tid: 35 min + avrinning
Ingredienser:2 liter bär, sköljda och avrunna
5 dl vatten
Till varje liter avrunnen saft: 5–6 dl socker
1 krm natriumbensoat
Saften är en rubinröd dröm i vintermörkret. Och dessutom lär den vara nyttig! Tillsätt gärna någon krydda du är förtjust i.
Koka bär och vatten under lock på svag värme tills bären skrumpnat helt och avgett all saft, ca 15 min.
Sila av saften genom silduk, låt självrinna, rör eller kläm inte.
Mät saften, häll tillbaka den i grytan och tillsätt rätt mängd socker.
Koka upp, ta grytan från värmen och skumma väl.
Rör ut bensoatet i lite av saften, häll i grytan och rör om.
Fyll på rena, varma flaskor, på med kork genast.

Hör av er om ni vill plocka lite bär!

3 kommentarer:

Lasse Ahlström sa...

Hej cattis
Brollan från värmlandskogarna kackar på...
:-)

Cattis Zetterwall sa...

Det går bra att komma förbi

Kram Cattis

Unknown sa...

Hej Cattis
Jag har precis gjort 25 liter råsaft från mina Aronia-buskar.
Men jag kallpressar ut saften.
Tyvärr läser jag många resept redan från 2005 där man gör exakt som ditt recept. Nämligen, man kokar bären.
Näringen försvinner efter ca:45 grader och kvar blir bara en "fröjd för ögat". Sak samma gäller för all annan frukt/grönsak.
Mitt tips är: Lägg bären i en 25 liters dunk där botten är bortplockad, gör hål under den lilla skruvkorken, gör en stöt eller mortel för att pressa bären eller lägg en tyngd (skyddad i plastpåse)sen rinner saften av i svalt rum under ett dygn. Ps. jag har bara hälften av sockret och inget vatten tillsätts.
Jag har gett denna saft till personer med blodcancer deras läkare fattar inte hur deras blodvärde kan vara så bra, obs den botar inte cancer men dom mår mycket bättre och det känns bra att kunna hjälpa dessa stackare.
Mvh Uffe
uffenils57@gmail.com