tisdag, oktober 13, 2009

Busshållsplatser


Dödsolyckan utanför Mariefred i fredags, när en elvaårig flicka omkom efter hon stigit av bussen på väg hem från skolan, skedde vid en hållplats som nyligen byggts om för att göra det säkrare för bussresenärer.
NTF kräver säkrare skolskjutsar
Trafiksäkerhetsorganisationen NTF i Sörmland kräver att skolskjustarna ska bli ännu säkrare. Det med anledning av olyckan i Stallarholmen i fredags när en elvaårig flicka blev påkörd av en personbil i samband med att hon hade klivit av bussen.
Lyssna här!
Lyssna här!

17 kommentarer:

Dag Bremberg sa...

Det är för jävligt hur lite kommuenns trafikansvariga tänkt på hur det funkar i verkligheten och hur barn faktiskt beter sig. Att sätta upp en "bur" utan tak som man förväntas ställa sig i, hur tänkte man då?
Det viktiga vore att ordna en bussficka.
NTF:S utspel om att barn inte ska åka med vanliga bussar är tyvärr inte heller förankrat i verkligheten. Det blir inte bättre av att man åker med samma slags buss fast den kallas skolskjuts, och det blir inte bättre av att man åker skoltaxi med en stressad chaufför.
Nej, fram för säkrare bussar, bättre hållplatser och cykelbanor!

Anonym sa...

Det borde vara självklart att vi gör allt som går för att säkra tryggheten för barnen. Kanske blir det verklighet om TRYGGHET för våra invånare formulerades som vårt främsta mål i kommunen, och inte som nu att vi prioriterar inflyttningen. (Idag måste vi t.ex se till att vi har tillräckligt många detaljplaner men inte att vi har medel för att göra säkra hållplatser!)

Utan att referera till den tragiska olyckan, vill jag också poängtera bilisternas ansvar.

Min 10åring står varje dag vid vår busshållplats, i en landsvägskorsning. En del av de boende skjutsar sina barn, passerar vår (skymda) utfart och tar med förkärlek kurvan i alldeles för hög hastighet. På väg hem dessutom på fel sida av vägen! De är 30-50 år, har egna barn, och VET att det finns barn vid hållplatsen. För högst två minuters tidsvinst riskerar de ett barns liv! Hur tänker man!

Birgitta E

Dag Bremberg sa...

Huh! Det är hemskt det du tar upp, Birgitta. Tyvärr vågar jag inte tro att vi kan förändra alla bilister/föräldrar. Ansvaret att minska riskerna måste ligga på politikerna.
Därför blir jag bedrövad när vissa politiker säger att "olyckan var flickans fel" eller "det är föräldrarnas ansvar".
Glädjande i viss mån är dock att vi idag fick igenom beslut i MFN om att kräva en cykelbana samt om att prioritera om investeringar från hamnplan till trafiksäkerhetsåtgärder.

Anonym sa...

Nu får du ge dig. De var inte länge sedan du stod där och slog dig för bröstet och talade om hur du hade kämpat för säkerheten vid busshållplatsen, har du glömt de.
Det är osmakligt att du söker framgång i andras olycka.
Fy dej, jag säger som barnen skaffa dig ett eget liv vi börjar tröttna.
I verkliga livet är de så att vid vissa tillfällen kan en massa olyckliga omständigheter leda fram till något fruktansvärt, som i detta falloch vi skänker nära och kära våra tankar.
En som börjar genomskåda dig!!!!!

Cattis Zetterwall sa...

Till dig som är anonym!

Jag söker inte framgång, på andras bekostnad, och jag har inte gjort det med avsikt att skada eller att såra.

Det var inte min avsikt.

Och jag har inte slagit mig för bröstet, jag har också tagit upp frågan under många år, när man sedan har åtgärdat busshållsplatser med mindre lyckad fålla så har jag protesterat.

Om du sedan tröttnat och som du skriver genomskådat mig så är det din åsikt som du står för.

Alla har rätt att säga det man tycker.

Om du inte gillar min blogg eller det jag gör är din sak.

Hur det än är så tänker jag fortsätta föra fram mina åsikter.

Och sen är det upp till var och en att kommentera.

Jag är väldigt ledsen för det som har hänt.

//Cattis

Cattis Zetterwall sa...

Hej Dag!

Tack för att du framförde synpunkter och förslag på trafiksäkerheten i Mariefred vid gårdagens möte i Mariefredsnämnden.

Det är mycket tråkigt att det finns så lite pengar för de här viktiga frågorna som man hela tiden måste hålla levande.

Ikväll skall vi prata om trafiksäkerhet på vårt möte i den lokala styrelsen.

Kanske att vi kan få till ett gemensamt möte där vi pratar ihop oss om trafiksäkerheten för våra barn i Mariefred.

Det finns så många viktiga saker som vi måste jobba med, särskilt nu när Mariefred växer i rasande fart, så att det blir bra från början.

//Cattis

Anonym sa...

Till dig som är anonym!

Personliga påhopp är mycket illa, särskilt som du inte skriver ditt namn..
Jag är helt säker på att hon inte gör det för att få framgång.

Till Cattis!

Fortsätt och blogga.

// Elisabeth

Cattis Zetterwall sa...

Hej Birgitta!

Senast förra fredagen åkte jag till Ekelund, mötte fler bilar som inte stannade på mötesplatsen utan körde på i en hastighet som inte var helt ok.

Senast igår på vår väg så mötte vi en bil som inte hade en tanke på att stanna på mötesplatsen.

//Cattis

Anonym sa...

Hej Cattis!

Mycket bra att du tar upp frågan.
Du ska inte vara ledsen för på hoppet här på din blogg, det är skönt att veta att du fortsätter föra fram sunda tankar om hur de borde vara, och jag förstår också att du tycker det är jobbigt att ta upp frågan just nu, det är så himla sorgligt.
Sedan är det mycket bra att du bloggar om frågor som får våra politiker att inte fastna i betong.

Så jag hoppas att du fortsätter och för de som tror sig genomskådat dig, säger jag hur fel den kan ha.

Önskar dig en bra dag.
;-)

Anonym sa...

Till anonym ;-)Lika anonym som jag, lika säker som jag, men så vitt skilda åsikter.
Så småningom kommer verkligheten ifatt oss, då får vi se vem som hade rätt.
Under tiden är det tydligen bara att köra på, du har många anhängare Cattis

Ser & Hör

Anonym sa...

Tyvärr så får vi inte vara kvar här på jorden så vi får läsa eftertexten, utan vi får alla försöka göra så gott vi kan, utifrån det som vi tror är rätt.
Att ta upp svåra frågor är inte alltid lätt, och man träffar alltid människor som tror sig veta att man gör saker för att nå framgång, det är ju så de flesta kanske tänker för att klättra i trappan i jakten på framgång.
Man kan alltid säga att man slår sig för bröstet eller att man tröttnar på att vissa alltid ska vara med och synas, men jag tror inte att det är så enkelt som jakten på framgång på andras bekostnad. Vad är att skaffa sig ett eget liv, är vi inte alla skyldiga att leva det liv som vi själva väljer.
Tänk om fler kunde sluta upp att bara gnälla på att folk ska skaffa sig ett eget liv eller att man börjar genomskåda den ena eller andra.
För att få förändring gäller det att några personer törs sluta att vara passiva och inte agera.
Det vore bra om fler "orkade" bry sig om oss och vårt gemensamma samhälle här i den lilla orten och så för att lyfta blicken ut mot omvärlden.

Anonym sa...

Skall återkomma när debattklimatet är lämpligare.
Just nu finns andra att skänka en tanke, snart nog ser vardagen ut som vanligt för de flesta av oss men tyvärr inte för alla. Världen är bra orättvis & hård.
Ser & Hör

Cattis Zetterwall sa...

Tack för att du vill återkomma!

//Cattis

Dag Bremberg sa...

Cattis, så bra att du kämpar på. Man får räkna med vissa illasinnade, anonyma påhopp, och det är bra att du verkar kunna hantera det.
Det behövs fler som gör sina röster hörda. Ingen har facit, men genom att mångas tankar och idéer möts så kan vi hitta bättre lösningar!

Malin Eriksson sa...

Till anonym!
Kan man inte sätta ut sitt namn och stå för sin åsikt så ska man låta bli att tycka!!
Om fler kunde våga stå upp för förändring och våga ta fajten för ett rättvisare samhälle så kanske vi inte skulle behöva diskutera sånt här på bloggar.
Fortsätt ditt arbete Cattis!

Malin Eriksson

Margit Urtegård sa...

Hej Cattis.

Du är en duktig och tuff "blåslampa" som verkligen behövs. Låt inga elaka tungor stoppa dig! Stå på dig och fortsätt kämpa.

Kram
Margit

Anonym sa...

Jag håller med många av dina anhängare, du är duktig.
Det är otroligt att så många sväljer dina utspel med hull och hår.

" Snoken "