lördag, oktober 17, 2009

Ekologisk skolmat och gratis buss till barn i skolan

Mycket märkligt är det, I Eskilstuna får alla ungar åka gratis till skolan, väljer man Tunavallens förskola får man också mat som är ekologisk.
I vår kommun Strängnäs är det svårt både med maten och buss..

Tunavallens nya förskola, där det finns omkring 100 förskolebarn mellan 1-5 år, lagas all mat från grunden och barnen serveras 34 procent ekologisk mat.– Om man som kock har en naturlig tro på ekologiskt och verkligen vill satsa. Då funkar det.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Läste i tidningen Måsen om en förskola i Nykvarn som oxå lagar mat från grunden, men jag undrar hur det blev med maten ute i Marielund fick dom bli tillagnings kök, lagar dom maten från grunden, eller köper dom in halvfabrikat, en kokerska på så många barn kan ju inte vara lätt att laga från grunden, är det nån som vet.

Nyfiken;-)

Olle Rådström sa...

Jag lagar mat på Tallbackens förskola i Åkers styckebruk och försöker så gott det går att laga mat från grunden och väljer naturligtvis ekologiska alternativ när de finns och är ekonomiskt möjligt.

Jag välkommar en större och bredare debatt i frågan om barnens mat och har lite försiktigt startat en grupp på facebook. Gå gärna med i gruppen och haka på diskussionerna. De är inte så många ännu, men snart så...

Länk till facebookgruppen: http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=34290543852

Olle

Olle Rådström sa...

Jag måste bara komplettera tidigare svar. Vi bor tyvärr i en kommun där den politiska viljan hellre ser att all matlagning i förskolor/skolor sker i det kommunala storköket än lokalt. Vad jag menar med det är att med det politiska "stödet" i ryggen väger den enskilde kockens vilja ganska lite, tyvärr.

Mat "tanten" sa...

Som jag förstod angående Marielundsviken,enligt en förälder som har sitt barn där, görs lunchen mest på halv och helfabrikat,de mesta grönsakerna kommer färdighackade, bara att servera. Tråkiga är att chefer på förskolorna verkar bestämma hur många timmar de vill ge personal i köken, utan att ha den minsta aning vilket arbete som utförs! Måste vara otroligt tufft för kokerskan på Marielundsviken!
Själv är jag kokerskan som var med i Måsen här om veckan.