Den 2 november 2005 13:42:22
Hejsan!
Efter att jag tagit del av utställningen rörande exploatering av
fastigheterna Västra Ekeby 1:5 och 1:13 i Mariefred.
På dessa två fastigheter skall 9 villor byggas. Nu kan man nog tänka att här kommer flera barn att bo. Dom här barnen vill ju också ta sig till och från skolan i Mariefred. Grusvägen som slingrar sig genom vägsamfälligheten är en 70 väg, där av och på stigning sker i kanten på vägen, det finns inga busshålssplatser, vägens bredd är ca fyra meter, om man studerar utställningsskriften framgår det inte var busshållsplatserna kan tänkas vara, man nämner bara att bussen passerar vägsträckningen, samt att busshållsplats finns ute vid Stallarholmsvägen, där får man också kliva av och på i väggrenen.
Hur tänker ni i detta ärende handla för att barnen skall få en säker skolväg, barnen from årskurs sju i det aktuella området är inte i dagsläget berättigade till skolskjuts, bara under vintertid, Vilka krav kan man ställa på kommunen för att få till gång och cykelväg. Har man funderat på hur många fler bussar som behövs, bussen idag är tidvis full där eleverna får stå eller dela säten, vilka ska ha rätt till bälten i bussen.
Om man idag möter skolbussen händer det att man får backa. När man nu också kan tänka att det kommer en förälder gående med en eller flera barn i vagn, för att ta sig till förskolan på Stenvägen. Kvällstid är vägen i dagsläget inte upplyst. Vilka vill låta barnen gå från Stallarholmsvägen.
Vem skall stå för kostnaderna vid en så pass stor exploatering, då har vi inte tagit hänsyn till exploateringen gällande bostadsområdet Trevnaden längre upp mot slottsbrinken ca 45 hus.
Hänsyn måste tas till barnkonventionen
Mvh Catarina Hellmark-Eriksson
Hej Catarina!
Utbildnings och kulturkontoret har också yttrat sig över detaljplanen för Västra Ekeby 1:5 och 1:13 i Mariefred. I yttrandet koncentrerade vi oss på
trafiksäkerheten och skrev följande:
Planområdet ingår i området "Norra skogen" som enligt översiktplanen skall ha en lantlig förtätning av bostäder. Med den utgångspunkten är det viktigt att det finns bra kommunikationerna i form av trafiksäkra vägar inkl. gång och cykelvägar. Målartorpsvägen och anslutningen till Slottsbrinksvägen behöver därför förbättras i takt med utbyggnaden av "Norra skogen". Vägen bör kompletteras med en gång- och cykelväg inkl belysning så att elever från området på väg till skolan får en så trafiksäker väg som möjligt. Även passagen över Stallarholmsvägen vid Vårdcentralen behöver åtgärdas för att förbättra trafiksäkerheten.
Idag passerar linjebussen 635 området. De elever som går i förskoleklass samt upp till skolår 6 är idag skolskjutsberättigade och åker med bussen.
De äldre eleverna är inte skolskjutsberättigade (avståndet till skolan är kortare än 5 km) men får ändå skolskjuts med hänsyn till trafiksäkerheten under vintermånaderna dvs november-mars.
I det nya området är det planerat en anslutningsväg till Målartorpsvägen, som bussen kör, vilket bör innebära att en hållplats anordnas där vägen ansluter. Hållplatserna i övrigt ser ut som hållplatser tyvärr oftast gör på landsbygden dvs utan någon direkt bussficka. Detta är inte bra eftersom de flesta olyckorna sker vid eller i anslutning till busshållplatserna.
För att förbättra elevernas kunskaper om riskerna samt hur man skall uppträda vid hållplatser genomförs varje år i samarbete med polisen och bussbolag undervisning i detta både teoretiskt och praktiskt.
Bussarna som kör idag på landsbygden är nästan uteslutande bussar med bälten. Anpassning sker också så att bussarna är tillräckligt stora och många så att stående undviks i så stor utsträckning som möjligt. Ökar elevtalet i området så kommer detta också att påverka bussarna.
Med vänlig hälsning
XXXXXXXXXXXXX
Utbildnings och kulturkontoret
Strängnäs kommun
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar