onsdag, oktober 22, 2008

Slaget vid Olustra

Under mina första tolv år bodde jag i just denna lilla by.

Olustra, Olstra, var under medeltiden en gård, i Sundby socken i Södermanland. Sannolikt stod här den 29 november 1229 slaget vid Olustra, även om det är tänkbart att slaget skedde i närheten av Alvastra i Östergötland. Erikskrönikan nämner platsen med namnet Olustrom.
Olustra är idag en by, och kallas Ostra.

Första gången i historien som Ostra by kan dokumenteras är på 1200-talet, så bygden har onekligen anor så det räcker och blir över. Åtskilligt har förstås också hänt under årens lopp där det så kallade storskiftet knappast lämnade några bestående spår, i mitten av 1700-talet. Desto mer hände det i samband med att laga skifte genomfördes 1863-64, då fanns det bönder som till och med tvingades flytta utanför de båda tätorterna Ostra och Sundby.
Ostra bestod av ursprungligen nio hemman med 64 ägare och nu har alltså Lars kartlagt ägarekedjorna.

Det känns väldigt häftigt att detta hände just på den plats där jag kommer ifrån.

Kom i kontakt med en man som heter Lars Ericsson efter en artikel i Eskilstuna kuriren.
Under fem år så har Lars forskat och kartlagt ägarkedjorna, över tusen timmar har han lagt ned på detta imponerande forskningsarbetet som nu finns på Stadsarkivet i Eskilstuna.

Lars har sina rötter i Ostra och sina förfäder i Sundby som ligger i närheten av Sundbyholms Slott i Eskilstuna.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/olustra

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jätteintressant! Visst är det spännande att spana bakåt! Jag släktforskar sedan många år och jag har också forskat i den gårds historia där vi bor idag. En gård som omnämns i skrift första gången 1287 men som har en långt äldre historia som återspeglar sig i en utgrävd ättebacke med unika bronsåldersfynd. På gårdens gamla marker finns en stor fornborg, och rester av en av de största boningshus från järnåldern som hittats. I närheten har socknens offerlund hittats, den enda belagda i hela landet! Spännande är det.

Anonym sa...

Hej Mats!

Det är verkligen spännande har gillat fornlämningar sedan jag var väldigt liten.

Skall åka till stadsarkivet någon dag och hämta mig ett ex från Ostra forskningen.
Tänk ibland vad man får reda på om man bara är lite nyfiken.
1287 häftigt värre, måste se på fornsök om detta.

Skall nästa vecka åka till Ranstensborgen utanför Eskilstuna.
Min vän kommer från Ingespjuta. Där finns det också mycket spännande.
Titta på Riksantikvarieämbetet fornsök.

Vilken häftig teknik.

Ha en bra dag//Cattis