torsdag, april 02, 2009

Marielunds Förskola

Här kommer ett brev som jag fick från Mariefreds kommunkontor. Jag publicerar det i sin helhet med tillstånd från kommundelschefen Lillemor Bylund.

Information om Marielunds förskola.

I måndagens tidning framförs synpunkter över att Marielunds förskoleenhet står färdig utan att barn flyttar in och därför kostar Mariefredsnämnden en miljon extra. I artikeln fanns många felaktigheter och frågetecken varför jag vill klarlägga och räta ut några.

Marielunds förskola är ännu inte klar att tas i bruk. Fortfarande saknas fast inredning och markarbetet är inte helt klart. Den viktigaste orsaken till att verksamheten inte flyttar in förrän efter sommar är dock att det inte går att flytta om 370 barn i verksamheten under den tid trycket på förskolan är störst under året. Varje sommar lämnar ett stort antal barn förskolan för att gå över till förskoleklass. De flesta andra barnen befinner sig då också hemma med sina semestrande föräldrar. Det är den lämpliga tiden på året för större förändringar i barngrupperna.

Förskoleverksamhet är mer än förvaring. För att en bra verksamhet skall kunna bedrivas behövs mer än ett hus. Utemiljön är av avgörande betydelse för förskolans verksamhet. Dessutom måste barnen i grupperna skolas in och personalgruppen fått en möjlighet att lära känna varandra och arbetat ihop sig.

Mariefreds förskola har under en lång följd av år vuxit snabbt. Eftersom inga permanenta lokaler byggts har tillfälliga provisorier fått användas med kort varsel där personalen fått göra det bästa av situationen. Ofta har personalen vid sidan om att ta hand om barnen och bedriva en pedagogisk verksamhet fått skruva ihop möbler och inreda förskolorna. Markarbetet har inte varit klart och tomten har därför inte kunnat användas för utelek vilket är ett mycket viktigt inslag i förskolans verksamhet.
Förskolan Ängen, den första permanenta förskolan på 20 år i Mariefred togs i bruk innan tomten var klar och där inredningen måste ske parallellt med att barnen kom. Det skapade stora påfrestningar på arbetsmiljön och därmed åtföljande oro och problem i barngruppen.
Att ansvariga för förskolan tillsammans med befintlig personal skulle tömma fyra avdelningar och flytta dessa samt inventarierna från dessa till Marielund, omgruppera barn från ytterligare 10 avdelningar, inskola dessa barn under trygga trevliga former, nyanställa personal, skruva ihop nyinköpta inventarier etc medan ordinarie pedagogiska verksamhet pågår, kan bara någon förvänta sig som överhuvudtaget inte har någon insikt i förskoleverksamhet.

Vid inflyttning i Marielund kommer provisoriska lokaler att avvecklas. Tack vare stor framförhållning och förhandlande med SFAB kommer vi att bli av med dessa lokaler inför sommaren. Som ni känner till har även kommunala lokaler uppsägningstider av varierande längd och ett visst uppsägningsdatum.
I avtalet om produktion och förhyrning av Marielund står att målsättningen är att anläggningen skall tas i bruk under mars 2009. Målsättningen är dock ingen garanti för att förskolan skulle vara klar då. Mer än en gång har förseningar uppstått utanför SFAB möjlighet att påverka vilket gjort att inflyttning fått skjutas på framåt. I vissa fall har även provisoriska lösningar då fått tas till. EN viss tidsmarginal är alltså nödvändig mellan datum där byggnationen förväntas vara klar och datum för inflyttning.

I avtalet står också att hyran utgår från inflyttningsdagen. Vilket jag också sagt i Mariefredsnämnden på fråga från Mats Werner. Han uttalande om att mitt ord inte var mycket att ta fasta på stämmer alltså inte.
Vi diskuterar för närvarande med SFAB om att hitta en lösning som är en vinna vinna situation för båda parter vad gäller hyran för Marielund och jag tror att vi hittat den.
Lillemor Bylund

Läs också detta:
Läggesta/Strängnäs Ett sätt att undvika hyreskostnaderna för förskolan, hade varit att flytta från de gamla lokalerna samtidigt som den nya förskolan var inflyttningsklar. Men barnen och ”glapp i kommunikationen” har satt stopp för det, enligt Lillemor Bylund.
http://ekuriren.se/nyheter/strangnas/1.75282

19 kommentarer:

anna sa...

Hej Cattis.
Är det ngn mer provisorisk lösning än Björnbäret som försvinner?
Anna

Cattis Zetterwall sa...

Hej Anna!

Jag funderar också utifall alla baracker försvinner vi får mejla och fråga.

Men annars så är det MFN möte den 21 april. Då kanske vi får veta.

//Cattis

Mats Werner sa...

Eftersom Lillemor Bylund påstår att mitt uttalande inte stämmer, så vill jag poängtera med hänvisning till bl.a. dagens artikel i Strengnäs Tidning, att mitt uttalande visst stämmer. Hyra utgår från slutbesiktningsdatum. Mina uppgifter har jag från Fastighetsbolaget.

Jag sade i Fullmäktige i måndags att jag ha full förståelse för de synpunkter om personalens väl och ve vid överflyttning och att de erfarenheter man fick vid Ängen må avskräcka.

Men icke desto mindre är jag av den uppfattningen att man i första hand borde varit noggrannare med planeringen och framförallt (vilket jag numera fått lov att tjata om) tar hjälp av kommunjuristen när avtal ska skrivas så att dessa inte lämnar utrymme för de olika tolkningar som bl.a. Lillemor Bylund ger uttryck för. D.v.s vill man tillträda först inför terminsstart så ser man till att avtalet återspeglar detta liksom att man ser till att provisoriska lokaler sägs upp i tid.

Om man blev så "upprymd och glad över att få bygga en förskola till" och därför inte tänkte sig för utan fann att tillträde blev mitt i en termin, anser jag att man skulle planerat för detta även utan den ekonomiska krisen. Om detta inneburit att de provisoriska paviljongerna fått sägas upp till 1 januari så hade man utan tvekan kunnat förhyra lokalerna ytterligare ett kvartal. Visserligen säkert till en högre hyra, men det hade ändå varit billigare än den miljon man nu är tvungen att lägga ut.

Eftersom Mariefredsnämnden ska spara in 3 miljoner, måste denna "onödiga" miljon anses vara en icke oväsentlig faktor. Därför var min fråga i fullmäktige om vi har råd att i detta läge ta de hänsyn till personal etc. som framförts, ställt mot hotet att istället tvingas avskeda förskolepersonal?

Är det ett bättre alternativ?

Anonym sa...

Pengarna flyter ut och bort i dåliga avtal, dålig styrning, ännu en miss.
Men kan man anställa fsk nu när det är anställningsstopp.
Hur många sökte till Marielund, hur många har sökt en tjänst.

Anne Karlén sa...

Varför kostar förskolan om den inte är inflyttningsbar? Vilken dum planering ...Jag köper inte heller detta med utemiljön. Tim gick hos Ekstubben 2005. Där fanns ingenting förutom en gräsmatta och man sa att det inte fanns pengar för att göra det bättre. Är trött pa bortförklaringar och hur som helst, en miljon i sjön, oavsett vad förklaringen är. När vi i nätverket kämpar är det som en kalldusch och respektlös mot barn och föräldrar!

Ebbe Ollman sa...

Inte hade du behövt något medgivande för att lägga ut Bylunds brev: det är en allmän handling.

Anne Karlén sa...

Eftersom jag är i Berlin skriver jag fran en tysk dator, därför saknas det svenska a med cirkel i inlägget... Ville tillägga att jag fragade Frank Stoor pa BUN-mötet i mars hur kompetenta juristerna är med tanke pa alla dessa daliga avtal som kostar en ohygglig massa onödiga pengar. Svaret var att det fanns 2 bra jurister i kommunhuset. Nu undrar jag bara: VARFÖR ANVÄNDER MAN DEM INTE? Det börjar bli löjligt hur kommunen luras pa pengar p. g. av avtal med ofördelaktiga premissar!

Manga bäckar sma!

Cattis Zetterwall sa...

Hej Mats!

Snart är det dax att börja planera för skolan i Läggesta eller varför inte en ny förskola inne i Mariefred när konjukturen vänder upp igen. Så nu kanske alla är vaksamma så att både barnkonsekvens personalkonsekvens och pengakonsekvenser får ett bättre upplägg. Så att pengarna rullar i i genomtänkta lösningar och att vi får en något mer bra projekthantering.

Skulle gärna se att någon tar tag i de goda lösningarna och att någon gör en uppföljning av detta så att det aldrig händer igen och igen.
Campus Culmen Marielund suck och så lite tävlingar i i vem som ska bygga vad, där ingen vinner som vanligt...

Skönt att våren är här!

Ha en skön helg Cattis

Cattis Zetterwall sa...

Hej Anne!

Hoppas att du har det skönt i Berlin. Håller helt med dig att det svider och gör ont när vi kämpat för våra ungar ute i kommundelarna Mariefred och Stallarholmen. Tänk vad pengarna skulle kunna användas till istället för att som det står i tidningen dålig kommunikation.
På kommunens hemsida kan man se bilder från det nya dagiset...

Kanske en liten tröst att det ser bra ut..
Kommunjuristen kanske inte var tillfrågad vad vet jag när avtalet kom till.
Tydligen så har man fixat till en lösning på problemet, men det framgick inte av Lillemors brev vad jag kan se.

Ha det så gott så syns vi när vi träffas för att prata om svaret från Skolinspektionen.

Kram Cattis

Cattis Zetterwall sa...

Hej Ebbe!

Det känns alltid bätttre att fråga lite innan, så att man vet om vad som är på gång.
Jag är lite snäll ibland...

Ha en skön helg.

//Cattis

Anonym sa...

900 000 ska skäras bort från Resurscentrum. Resurscentrum som är till för de barn som behöver mest hjälp av alla barn i förskola och skola. Strängnäs kommuns snälla tidning kostar 900 000 om året att producera. Vad väljer politikerna? Jo tidningen. Barnen väljs bort.

Cattis Zetterwall sa...

Här måste vi medborgare agera så att tidningen försvinner, det är bara att fixa till kommunens hemsida så den blir mer offentlig och att den värnar om att minska på pappersslöseriet, jag skulle gärna se att den försvinner från våra lådor, man kan kanske läsa den på bibblan eller beställa den om man inte har dator och internet.

Här är det bra till att agera snabbt och skriva till kommunen eller kanske ett medborgarförslag, jag blir så ilsken att det drabbar våra barn hela tiden och hela tiden.

Kan du inte ringa mig så kanske vi kan lägga upp en plan för att förändra för allas våra barns bästa.
Här gäller det att välja bort för att gynna de utsatta, de som redan börjar i ett annat utgångsläge.

Blåslampan på
Bra tänkt

//Cattis

Anonym sa...

Kommer man aldrig att lära sig planera genomföra och avsluta utan att det ständigt och lite för ofta dyker upp efterkalkyler som man inte räknat med eller ens hade en aning om, tänk jag gjorde så med min ekonomi, hur länge fick jag hålla på utan att gå i konken

Mats Werner sa...

"Campus Culmen Marielund suck och så lite tävlingar i i vem som ska bygga vad, där ingen vinner som vanligt..."

Där slog Du huvudet på spiken, Cattis!

Tävlingarna har mitt parti talat för döva öron om i flera år! Vår kommun klarar inte tävlingar.

Cattis Zetterwall sa...

Hej Mats!

Det hela är så sorgligt att det är en massa tävlingar och ingen vinner inte ens vi skattebetalare.
När vänder det hela Mats!
Hoppas att vi får se ett slut på detta, så att vi vanliga människor tror på det som händer och sker i vår så dynamiska idyll. Vill se en kommun som toppar laget med några starka och sunda nypor som får laget att vilja kämpa till en vision som är hållbar för oss alla.
En sådan vinnare vill se och ha, det är sånt alla mår bra av....
Hoppas att du har haft en bra helg
//Cattis

Anonym sa...

Har fått för mig att du Cattis är gift med en aktiv Strängnäspartist.
Stämmer det så förstår jag dina åsikter bättre...

"sossen"

Cattis Zetterwall sa...

Hello "Sossen"


Jag är inte gift med alla hans åsikter.

Mina åsikter har kommit med åren och jag påverkas inte allid av min man. Bara för att man är gift så behöver man inte tycka lika om allt.

Ha en skön påsk.

//Cattis

Freddy the father sa...

Nej fyfan det gör man INTE :o)

Bra med olika åsikt.

//Freddy

Cattis Zetterwall sa...

Hello Freddy!

Suck det är inte alltid lätt att vara gift eller att ha olika åsikter.
Grattis till tjejen, har en (2)fin bild att skicka över till er..

Vi får ta och träffas under påsken för att ventilera lite åsikter så att vi kan tillföra lite nya tankar och åsikter till våra respektive.......

Kanske att vi skulle skapa en frizon på mitten haha.

Se upp för kvastarna.
Jag gör en provstart imorn bitti

Ha det motvalskärringen Cattis