onsdag, april 08, 2009

Nya problem kring förskolan Marielund i Läggesta

Läggesta
Problemen kring den nya förskolan Marielund i Läggesta fortsätter.
Nu konstateras bland annat att det inte byggts något tillagningskök och att personalentrén är ”upprörande” liten.
– Jag kan bara hålla med, säger Jeanette Elgén, förskolechef i Mariefred.
http://ekuriren.se/nyheter/strangnas/1.79829

Marielund
Adress:
Brostugevägen 2, 647 35 Mariefred

Förskolans inriktning
Matematik

Marielunds förskola öppnar den 14 augusti 2009!
Under vårterminen -09 pågår ett stort arbete kring nystarten av Marielunds förskola.
Det ska planeras, inredas och personal ska rekryteras.
Förskolan blir Mariefreds största.
Förskolan har 3 "moduler" vilka kommer ha namnen: Kvadraten, Cirkeln och Triangeln.

Klicka på länken för att se bilder på Marielundsförskola
http://www.strangnas.se/Barn--utbildning/Forskola--barnomsorg/Mariefred/Marielund2/an

MFN § 106
Sammanträdesprotokoll 2008-06-10


6.Skrivelser
- Catarina Hellmark-Eriksson 2008-05-28
Personalsituationen på förskolorna.

Här nedan är två av mina frågor som finns med i min skrivelse till Mariefredsnämnden.
Har inte fått svar på dessa frågor ännu via mejl eller per post
.

När beräknas den nya förskolan vara klar i Läggesta?

Enligt ett beslut i KF är det beslutat att förskolan i Läggesta skall ha ett tillagnings kök, stämmer detta fortfarande?

4 kommentarer:

Bitte sa...

Att det inte skulle bli nåt tillagningskök är väl gamla nyheter? Alla nya förskolor som byggs nu för tiden kommer bara att ha uppvärmningsmöjligheter. Däremot behöver de äldre förskolorna inte bygga om sina kök, under förutsättning att inga anmärkningar finns sedan tidigare.
Ovanstående är med reservation för att jag minns helt galet. Och jag tror att det är EU-regler som styr detta.

Men hur som helst är det för jäkligt när barnen inte får mat lagad på plats.

Anonym sa...

Bitte: Förskolan Ängen lagar sin mat i vad jag antar är ett tillagningskök. Den förskolan är ju så gott som lika ny som Marielund.

Mats Werner sa...

Jag kan ju bara instämma i Din frustration. Självfallet skulle det vara ett tillagningskök. Något annat är såvitt jag vet inte beslutat.

EU-regler ställer visserligen en del nya krav på utrustning och utformning, men det ändrar inte sakförhållandet att köket skulle ha byggts som ett tillagningskök.

Att gamla kök kan fortsätta även om de inte uppfyller de nya EU-kraven förutsätter att man där tillagat och serverat mat under lång tid utan några anmärkningar. Då får man fortsätta. Om man däremot haft anmärkningar eller av andra orsaker vill bygga om något, då måste köket anpassas till de nya reglerna.

Marielunds kök skulle byggt för att motsvara de nya reglerna redan från början.

Kan bara konstatera att dialogen mellan de olika förvaltningsenheterna tycks ha varit obefintlig under hela detta ärendes gång. Vem som får ta på sig ansvaret för det kan jag inte säga men pinsamt tycker jag att de borde inse att resultatet är.

Cattis Zetterwall sa...

Mats!
Jag är inte frustrerad bara lite uppgiven som skattebetalare, där jag unnar de anställda både dusch och vettiga personalutrymmen. Sen trodde jag nog att det här med bra mat hade en mer genomtänkt tanke när man ändå bygger nytt!

Men, det är kanske bara en dröm, trots ev lagförslag om bra skolmat.

//Cattis