onsdag, mars 04, 2009

För kännedom från Skolinspektionen

För några dagar sedan kontaktade jag skolinspektionen för att höra hur det går efter att vi skickat in ett större antal anmälningar:

Så här står det i brevet som jag fick för Kännedom 2009-03-02

Anmälningar angående brister i förskoleverksamheten i Strängnäs kommun.

Skolinspektionen har under perioden 19 november, 2008 till 5 januari, 2009 tagit emot elva anmälningar gällande brister i förskoleverksamheten i Strängnäs kommun. I anmälningarna uppges bl.a. att i januari 2008 gjordes kraftiga nedskärningar inom barnomsorgen i Strängnäs kommun. Vidare att verksamheten inte uppfyller skollagen eller läroplanens krav på pedagogisk verksamhet och säker barnomsorg. Föräldrarna har framfört protester och personal har skickat in konsekvensanalyser men inga förbättringar har enligt föräldrarna skett. Föräldrarna hävdar att kommunen inte gjort någon pedagogisk konsekvensutredning innan nedskärningarna i verksamheten gjordes. Kommunen har inte heller följt upp eller utvärderat nedskärningarna.

Mot bakgrund av ovan nämnda uppgifter ombeds huvudmannen att konkretisera om och i så fall vilka nedskärningar som gjorts samt tydliggöra vad skillnaden är nu jämfört med före 2008. Har kommunen fattat några beslut som påverkat förskolornas personaltäthet, gruppstorlek och gruppsammansättning? Har någon konsekvensutredning gällande ekonomiska och pedagogiska konsekvenser gjorts?

Yttrandet ska senast den 17 mars 2009 vara undertecknad tillhanda på adress Skolinspektionen, Storgatan 33, 582 34 Linköping. Vänligen ange ärendenas diarienummer vid kontakt med Skolinspektionen.

På Skolinspektionens vägnar
Sofia Lindstrand
Jurist

11 kommentarer:

Anonym sa...

Det var som sjutton vad ni jobbar på.
Hoppas att vi får höra mera om detta nu när det skall sparas 60 miljoner till.

Barnpassning med lite mindre pengar

Cattis Zetterwall sa...

Hej Anonym!

Lägger ut allt som händer och sker i frågan som skapar oro och berör oss medborgare, jag vill verkligen att det sker förbättringar för våra barn, så länge som det är tvärtom forsätter jag min envisa kamp.
Jag tystnar inte var så säker.

//Cattis

Anonym sa...

Cattis, hur orkar du hålla på, stånga sig blodig mot kommunen, det kan ju inte vara ett nöje.
Tapper är vad du är i vilkt fall som helst

Cattis Zetterwall sa...

Hello!

Jag ser det inte som om jag stångar mig blodig!

När man ser kraftiga försämringar av det som utlovats agerar jag med min inovativa sida, eller min envishet, den går inte över...
Mitt skinn på huden tål en hel del efter snart 45 år.
Stor kram till er som skickar kommentarer.

//Cattis;-)

Anonym sa...

Barn- och utbildningsnämnden beslutar att föreslå KS/KF besluta att
1. strukturstöd till förskolorna baserat på öppettider ej betalas ut för verksamhetsåret 2009.
http://strangnaspolitiken.blogspot.com/

Hur ska man som förälder tolka detta, skall vi nu få skola in på ett annat dagis väldigt snart när ex Björnmossan inte kan hålla öppet efter 16.00 skall vi få söka nattis nu eller.
Hur tänker man lösa vår efterfrågan av service när vi behöver jobba efter 16.00, kan vi hjälpa att vi valt Mariefred eller Stallarholmen, vi har inte jobb i byn, vi måste pendla för att jobba och vi betalar skatt, har vi inte rätt till en barnomsorg som är av den kvalite som utlovats, eller skall vi vara ett b-lag

Cattis Zetterwall sa...

Man ska inte se sig som ett B-lag, vi bör vara rädda om dom som väljer att flytta till Mariefred och Stallarholmen.
Har nu bott i Mariefred sedan 1976,och jag ser stora fördelar med den lilla staden, men den måste växa med en väl medveten satstning på verkligheten på alla plan.
Alla aspekter på ett bra liv och boende måste vara väl genomtänkt och förankrat i alla kommnunled.

//Cattis

Anonym sa...

Hoppas att du lyckas i din kamp mot Strängnäs kommmun.

Man har inte koll på läget eller!

Anonym sa...

Man undrar hur det blir 2010 och 2011 ska man tro det som vårt kommunalråd sa förut, ser det ut som om tvångströjan snart åker på.

Kommunbo 2009

Anonym sa...

Hej Cattis!

Ringer dig imorn för ett samtal om framtiden.

En stor vän av med omtanke om

Anonym sa...

tack för ditt fina inlägg på min blogg,ja alltid kul att många besöker och kommenterar hoppas du fortsätter kika in.jag ska till tandläkaren imorgon och är lite nervös gick inte så bra sist

Cattis Zetterwall sa...

Hello Madde!

Självklart kommer jag att titta in på din blogg, och lycka till med tandläkaren idag.

Ha det gott //Cattis