onsdag, mars 04, 2009

Tänk "smart" när du äter

Här nedan kan man läsa om vikten av att äta "smart"

Hur ska vi äta för att både kroppen och miljön ska må bra?
S = Större andel vegetabilier
M = Mindre "tomma kalorier"
A = Andelen ekologiskt ökar
R = Rätt kött och grönsaker
T = Transportsnålt
S.M.A.R.T är en modell som ger vägledning vid valet av livsmedel för att hälsan och miljön inte ska belastas i onödan. S.M.A.R.T-modellen ger många vinster. Exempelvis blir maten billigare, djurhänsynen större, energiåtgången och miljöpåverkan mindre, samtidigt som den globala rättvisan ökar.
Ät S.M.A.R.T finns tillgängligt som ett pedagogiskt informations- och utbildningsmaterial. Materialet vänder sig till elever och studerande från grundskola till högskola, lärare på fortbildning, studiecirklar, personal inom restaurang/storhushåll, butik och andra delar av livsmedelskedjan samt miljöansvariga av olika slag.
Modellen och materialet har utvecklats av Centrum för Tillämpad Näringslära (CTN) vid Samhällsmedicin, Stockholms läns landsting. Vill du läsa mer om materialet eller beställa det –klicka här.
http://www.vgregion.se/sv/Regionkansliet/Folkhalsa/Skolmatsakademin/Pedagogiska-metoder/AT-SMART/

15 kommentarer:

Anonym sa...

Hmmm.... SMART-modellen är faktiskt inte så klockren, bl a med tanke på nyare vetenskapliga rön. Vad är t ex rätt kött? Mer grönsaker - inte bra om man är insulinkänslig. Transportsnålt? Beror helt på hur man räknar. En tomat från Spanien som forslas med lastbil genom Europa ger upphov till mer utsläpp än en tomat som fraktas på ett fartyg från Sydamerika. Och en svensk tomat ligger också illa till (i alla fall under den kallare årstiden): växthusen måste värmas upp för att tomaterna ska kunna växa.

Anonym sa...

fin blogg
kolla gärna in min blogg om våran kisse max idag så roliga bilder
kommntera gärna det värmer

Anonym sa...

rätt kött är väl vilt främst och naturbetes i andra hand men inte nöt.

transportsnålt tolkar jag som det sätt som bidrar till minst föroreningar oavsätt sträcka.

är alla grönsaker dåliga om man är insulinkänslig? jag trodde det gick bra att äta (mycket) långsamma kolhydrater?

/jennifer

Anonym sa...

Jennifer, naturbetes är t ex lamm och nöt. Det bästa valet eftersom halten av omega-3 är högre än i spannmålsuppfött kött.

Ovanjordsgrönsaker är bättre än rotfrukter som är "sötare". Och är man insulinkänslig spelar det ingen roll om det är långsamma kolhydrater - det bästa är att undvika kolhydrater öht för att inte påverka insulinnivån alls.

Sen finns det andra fördelar med med att äta enligt ovan: jag har blivit av med min magkatarr som gjort att jag ätit Losec i nästan tio år!

Anonym sa...

Är griskultingarna ni sköt.

Anonym sa...

nu är "SMART-modellen" generellt tänkt kan jag tro och inget passar alla. Men ang insulinkänslighet (som jag inte kan något om) är det alltså så att det inte spelar någon roll om man äter super snabba kolhydrater mot väldigt långsamma? och kan man klara sig utan kolhydrater?

jag har själv också blivit av med diverse krämpor av att ändra min kost :-)

Anonym sa...

Det ska givetvis stå "blodsockernivån" och INTE "insulinnivån" i mitt förra inlägg:-)

Anonym sa...

det var jag som skrev ovan

och är griskultingarna "vi" sköt vad...?

Anonym sa...

Anonym, jag är inte kvinna att förklara detta med kolhydrater på ett tillräckligt pedagogiskt sätt, men titta gärna in här: http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf istället.

Anonym sa...

bara för att förtydliga så skrev jag- Jennifer inlägg 3, 6, 8


/jennifer

Anonym sa...

länken gjorde mig inte klokare, tyvärr. Jag känner till en del om kolhydrater men trodde att det var viktigt att inte ha ett konstant blodsocker för att det kan bidra till diabetes det med. men om man redan har det så ska det vara stabilt men inte nödvändigtvis konstant och att människan behöver äta kolhydrater för att överleva. Men att det är stor skillnad mellan kolhdrater och kolhydrater.

svammel säkert men jag tycker det är intressant.

någon som har ett bra recept på spädgris, bay the way??

/jennifer

Anonym sa...

med om man redan har "det" så syftar jag på diabetes och inte blodsocker...ser att jag skriver lite illa idag.

/jennifer

Cattis Zetterwall sa...

Det här med bra mat är himla svårt ibland.
I vår familj så har vi smör när vi lagar mat, vi har Bregott på smörgåsarna och så dricker vi röd mjölk

Vi äter kött där vi vet att djuren betat riktigt gräs, där kalvarna fått diat sina mammor länge.

//Cattis

Anonym sa...

Cattis, det kommer ni långt med :-)

Cattis Zetterwall sa...

Det känns skönt att höra.

Tittar förbi torget imorn!
Vi tar tåget efter 13.00

Kram Cattis