tisdag, februari 03, 2009

Förskoleupproret

Nu är det dax att vi startar ett nätverk och något riktigt bra så att vi värnar om våra barn.
Ett nätverk som når utanför kommungränsen.
Vi måste gå samman så att inte nästa generation slås ut.
Detta kan inte få fortgå.
Nu får vi hjälpas åt.
Be att personalen tar fram Barnkonsekvensanalyser på hur det verkligen är.
Skicka anmälan till skolinspektionen.
Vi måste värna om våra ungar och om personalen som jobbar som galningar för att leva upp till skollagen, läroplaner och andra mål som inte är möjligt att uppnå.

Nu måste vi sätta ner hela klacken i backen.
Risken är att detta bara är början!

Läs också detta i dagens tidning!

"Det låter väldigt mycket"
- 27 barn på en avdelning? Det låter väldigt mycket!Barn- och utbildningsnämndens ordförande Johan Nilsson (S) låter lite förvånad när han nås av uppgifterna.
http://www.ekuriren.se/link.php?id=797791

Sanningen och verklighten är mycket långt ifrån varandra.
Försök förklara hur 3 pedagoger skall klara att leva upp till detta när man har 27 stycken barn i barngruppen.
Eller tre personal på 22 barn
Några konkreta förslag från er som styr i våra kommuner.
Gärna med Fakta hur man ska kunna få till detta!

Förskolans läroplan ska förtydligas
Skolverket har fått i uppdrag av regeringen att föreslå förtydliganden och kompletteringar i förskolans läroplan. Syftet är att nyttja förskolans potential bättre genom att förstärka förskolans pedagogiska arbete för att ta tillvara barnens lust att lära. Förskolan ska i högre utsträckning ge tidig pedagogisk stimulans för barns språkliga och matematiska utveckling utifrån det enskilda barnets utvecklingsnivå, behov och förutsättningar.
http://www.skolverket.se/sb/d/2406/a/14683;jsessionid=866B807AF740204B6DB92FEB7B1EF0BF

10 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket negativt om skolan på denna blogg...deprimerande tycker jag.

Skriv någon gång något positivt är du snäll. Skolan är inte riktigt så dålig och fruktansvärd som du vill påskina.

Världen går inte under för att en förskoleavdelning har 27 elever under en kortare tid.

Cattis Zetterwall sa...

Hej!
Tack för att du tittade in.
Det finns en del positivt att säga, men just nu är vi inte nöjda med en hel del.
Hoppas att du hittar en blogg som passar bättre.
Tack för att du delgav mig din åsikt.

Ha en skön kväll
//Cattis

Anonym sa...

27 barn måste ses som ren förvaring av barn fy sjutton

Anonym sa...

Jag lever hellre på luft och vatten än låter mina barn förvaras inom den kommunala barnomsorgen i Mariefred. Ändra namnet till barnförvaring så länge det ser ut som det gör idag. Verksamheten har ingenting med omsorg att göra. För stora grupper, icke ändamålsenliga lokaler. Vikariat kan tydligen precis vem som helst få.

Det är deprimerande att det finns så mycket negativt att skriva om förskola och skola, inte att det skrivs....

Det finns positiva bitar. Det finns bra och engagerad personal som sliter som djur dagarna igenom för att ge barnen lite av det de behöver, trots usla arbetsförhållanden och löner. Stor famn med rosor till er!! Tack för att ni orkar.

Cattis Zetterwall sa...

Personalen på förskolan är så himla bra jag blir så glad att dom kämpar på för våra barn

Anonym sa...

Tycker att det är bra att du för debatten vidare, och att din inte somnar av eftersom inget har hänt.
Bra också att du inte hoppar på politiker som person utan att det är sakfrågan som gäller.
Tack

Cattis Zetterwall sa...

Hej Anonym!

För mig är det en väldigt viktig fråga att inte peka ut någon person utan det är sakfrågan som är viktig.
Barns bästa, sen kan jag hålla med om att tenderar att bli mycket tjat om det som ligger mig varmt om hjärtat.
Men som det ser ut nu så möts de politiska livet för att föra fram viktiga frågor genom en samsyn som jag bara älskar att läsa om.

Cattis

Anonym sa...

Tycker att den här bloggen är så viktig just för att det centrala är barnens bästa, inte partifärg eller något annat. Inga personangrepp förekommer och ingen strävan efter att hitta syndabockar. Bara en innerlig vilja att kämpa för alla barns bästa.
Tack Cattis för att du gör vad många av oss andra önskar att vi tog oss för att göra!
Anna

Cattis Zetterwall sa...

Hej Anna!

För mig är just obunden viktig att vara!
Och jag ser att våra folkvalda jobar för en samsyn det är väldigt bra om inte ännu bättre.

Jag tycker om en dialog, det goda i ett samtal mellan medmänniskor.
Nu kan det ta en tid att finna nya vägar för ett samförstånd.
Det är bra om det får ta en tid, för jag tror att då är det väl förankrat och har smällt in som ett gemensamt mål.

Sen är bloggen bra för mig, jag får lite utlopp för min skrivklåda.

Så vill jag tacka dig för att du kommenterar här på bloggen.

Du har så mycket bra att säga.
Tack Anna!

Bamsekram från Cattis

Anonym sa...

Låt oss hoppas att vi kommer att se en högre personaltäthet så att våra barn får det som utlovats.