tisdag, februari 10, 2009

Vita skolan Mariefred


Denna vackra jugendbyggnad från 1917 finns inte längre kvar.
Varför? Den var "för" dyr att rusta.
Makthavarna i Strängnäs hade helt enkelt bestämt att Vita skolan skulle rivas trots enorma protester lokalt i Mariefred. En ledamot i dåvarande byggnadsnämnden, Lars Börjesson försökte förhindra och fördröja, men huset revs nattetid med alla inventarier kvar.

Jag var med på kvällen när maskinen kom för att riva huset och många gamla fina saker från förr försvann när maskinerna slog ner väggarna.

Detta var var nog den första gången som jag protesterade, kommer ihåg att det var en förening som hette Fria Mariefred som stod i spetsen för att bevara Vita skolan.
Ett hus från 1917 i Mariefred var inte värd att bevara eller att värna om.
Kommer också ihåg att TV nyheterna var på plats för att sända om vår vädjan att bevara denna häftiga kulturbyggnad.

En protest sång skrevs men kan inte hitta den just nu, men jag ska leta...

Det här kortet har jag tagit och jag kommer verkligen ihåg när vi hade sysslöjd med Fru Hedborg kantorns fru, sen var det också ett rum där det fanns uppstoppade djur.

Har hört att man pratade om ca 250.000 kronor för att fixa till skolan.

13 kommentarer:

Dag Bremberg sa...

Många Mariefredsbor lärde sig då, när Vita skolan revs, att det är svårt att få förståelse hos kommunledningen i Strängnäs. Vi måste protestera högljutt och mangrannt!
De herrar som var med och fattade beslut om rivningen var till stor del med och beslutade om att svika löftet om att bygga en ny skola 2004, och flera av dem sitter kvar än.

Anonym sa...

Eftersom jag och Bror Börsum var de två som fick dåvarande brandchefen Henry Jonssons uppdrag att bevaka Vita Skolan sedan det Flensföretag som fått uppdraget att riva hade börjat sent en kväll i skydd av mörkret kommer jag väl ihåg de dramatiska dygnen. Vi kallades snabbt till platsen från "sambandscentralen" i familjen Irons hus tvärsöver gatan. Vi kallade lika raskt på Brandchefen eftersom det var uppenbar risk för att folk skulle komma till skada. Brandchefen försökte per telefon att nå ansvarig tjänsteman på kommunen för att upprätta skyddsavspärrningar sedan rivningsföretaget avbrutits av säkerhetskäl. När han inte lyckades gav han istället oss båda "betrodde män" uppdraget som i riks- och lokalpressen sedermera kom att kallas ockupation.

Anledningen till rivningen var bygget av den nya högstadiedelen och enligt uppgift från dåvarande ordföranden i Skolstyrelsen (där jag då var ledamot), Åke Höijer så krävde skolöverstyrelsen att byggnaden skulle bprt eftersom det annars blev för liten uteyta för barnen på skoltomten. Nu visade det sig att det uttalandet var en ren och skär lögn. Det fanns inga sådana krav från myndigheterna. Då försökte man med kostnader. Det skulle kosta 2,8 miljoner att rusta skolan. Man talade inte om att det var en uträkning som gjort om man valt att bygga om skolan till en modern undervisningsbyggnad. Det hade dock aldrig varit på tal ens, utan istället hade man talat om fritidslokaler, administration m.m. Och en sådan upprustning hade enligt Lars Börjesson som var byggnadsingenjör, kostat runt 250.000:-.

Dessvärre förlorade vi ändå slaget om det fina huset som då var kraftigt stympat. Men Föreningen Fria Mariefred skapades på dess ruin med Bror som ordförande och mig som kassör och sekretär. Och visan finns någonstans i mina gömmor också. På väggen i mitt gamla kontor hänger fortfarande Hasse Frooms fina bild av den stympade byggnaden med sin banderoll hängande från fönstren där det stod: "Låt Stå!". Framför byggnaden står dåvarande kommunalrådet Thure Wargloo med en falsk gloria svävande över huvudet, omgiven av moderaternas Annika Andersson med djävulshorn och dito svans medan Centerns Lars Thor svävar i bakgrunden. På andra sidan står Bror, jag, Lars B och hans fru.
Hela cirkusen var t.o.m. på riks TV-nyheterna i ett par dagar. Men Dag, inte någon av de som beslöt om rivningen är med ännu i politiken. Hans Marke var väl den siste och han gick ur tiden härförleden. Anders Svensson var ännu för grön i politiken och själv var jag emot.

Anonym sa...

var låg den?

Cattis Zetterwall sa...

Vita skolan låg där Vallentinhuset är idag.

Och det var väldigt stort och häftigt.

//Cattis

Cattis Zetterwall sa...

Kommer ihåg att vi var väldigt många minst sagt upprörda elever som var inne i byggnaden.
Mina föräldrar var måttligt roade av mitt tilltag.
Men det var det värt!

Cattis

Dag Bremberg sa...

Mats, tack för historiebeskrivningen!
Jag vill inte peka ut nån, men visst finns det kvar politiker som var med då, och som inte lärde sig något av den erfarenheten utan senare utlovade en ny, fin skola med sporthall, ett löfte som också sveks. Liksom ett antal löften under årens lopp till Mariefreds föreningar, företagare och medborgare.
Jag menar inte att vi ska vara bittra, vi ska bara veta att "vi måste höja vår röster för att höras".

Anonym sa...

En tragisk rivning av skolan den hade väl vardetatt bevara som kulturminne. Mycket ljug var av dåtidens politiker att skolan skulle rivas. Varför kan man undra. Här i Mariefred saknades lokaler för årskurs 9 sk högstadium.
En rivnig startades av skolan den
okuperads av flera Mareifredsbor
själv var jag med i Mariefreds brandkor och tillsammans med bradchef Henry Jonsson bevaka så att inga obehörika inte kom in och
okupera lokalerna. Nu så komen en av oss brandmän att komma och okupera skolan. Curt Olssons son var med i brandkoren och han kom att bli en av okupanterna han fixade så att telefon kontakt
fungerade kopplade telefonledningarna.Om jag inte minns fel så varade okupationen en hel vecka. Vid utsändningar från SVT om Skolan så hade en stor traktor med kärra demonstration mot rivningen. Man kan ju fråga sig om det inte hade det varit bra
att bevara Vita skolan utrymme fans att bygga nya skolan för att
rymma dåtides sk högskolna 6-9
Ett kultur hus i Mariefreds är borta.

Cattis Zetterwall sa...

Hej Mats!

Tack för att du friskar upp vårt minne men din beskrivning av den tragiska händelsen.

Vi har just pratat om alla som var med den här tiden, och den sammanhållning som även vi yngre märkte av i föreningen fria Mariefred.

Ha en bra kväll //Cattis

Cattis Zetterwall sa...

Hello Brandsoldaten!

Mycket bra att brandkåren fanns på plats och kunde se till så att alla var där dom skulle.
Traktorn var visst plantskolans. Eller oxå kan detta vara fel.
Plantis traktorn kanske var med i protesten när allén skulle sågas ned.

//Cattis

Cattis Zetterwall sa...

Hello Dag!

Självklart skall vi höja våra röster, vilket oxå hänt och händer fortfarande.
Se bara som det är på fullmäktige, kommunens personal lämnar tillbaka pengar som man gjort av med för att åka till Haga. Föräldrar som ställer obekväma frågor om utredningar och att lägga ned skolor, vindkraft, medborgarförslag, elever från skolor som klagar på hastighter, flytt av statyer, personaltäthet och andra frågor som oxå gör att jag uppfattar många politiker för fram sina åsikter och synpunkter på ett mycket vitalt sätt. Mycket bra att många är och har blivit mycket tydligare mot målet om ständiga förbättringar.

Klart gillande från min sida.

//Cattis

Anonym sa...

Men då kan det väl inte vara någor problem att riva Paulinska som är lite sliten, om inte nu ett hus från 1917 var nått att ha.

Anonym sa...

Hej!
Vilken tragisk historia!
En historia som jag som en relativt ny Mariefreds -bo inte hade en aning om!!Däremot har jag vid flera tillfällen undrat varför den nuvarande skolan och dess byggnader ser ut som någonting som slumpen fått avgöra - framför allt högstadiebyggnaden som inte ser allt för vacker ut...
Näe, den Vita Skolan hade verkligen varit värt att bevara - en otroligt vacker byggnad!
Dessvärre har jag en känsla av att liknande saker fortfarande är möjliga i denna lilla kommundel, som inte verkar ha något inflytande i den kommunala politiken som förs...vi får väl se hur det kommer att gå med den tilltänkta IP:n?!?

Cattis Zetterwall sa...

Det är alltid jobbigt att se bilden på vita skolan.
Man kommer ihåg hur det var ljuden från rivningen alla vi som stod runt skolan och såg på hur skolan gick i bitar. Man måste vara vaksam och se så inte något hus försvinner som är värt att bevara.

Tänk vad häftigt det hade varit om skolan varit kvar på sin plats.

Jag blir ledsen varje gång jag ser kortet och det kommer inte att gå över.

//Cattis