tisdag, februari 10, 2009

Kom ihåg att vi vill se förbättringar

Ärende 51-2008:929 Skolinspektionen

(Skolverket) har tagit emot en anmälan från Catarina Hellmark-Eriksson angående brister i förskoleverksamheten i Strängnäs kommun. Kommunen ombeds yttra sig över uppgifterna i anmälan samt redovisa åtgärder i ärendet.

Uppgifterna i anmälan.
Anmälaren beskriver att budgeten för 2008 beslutades sent och att medlen för verksamheten minskade jämfört med tidigare år samt redovisar åtgärder och initiativ från berörda förskoleföräldrar. Vidare beskriver anmälaren ett antal konsekvenser av den planerade omorganisationen vilka även beskrivits av berörda chefer i deras konsekvensanalyser och handlingsplaner med anledning av den tilldelade budgeten. Catarina Hellmark-Eriksson har även inkommit med ett antal frågor till Mariefredsnämnden som hon fått svar på.

Strängnäs kommun har strukturella problem med minskade elevkullar och för höga lokalkostnader. Barn- och utbildningsnämnden har under två år haft betydande underskott. Arbete med att komma tillrätta med problemen pågår. Ett led i detta arbete är att anpassa organisationen efter tilldelade medel.

Redovisning av åtgärder.
Sparåtgärderna i verksamheten har gjort att många medborgare agerat på olika sätt. Sedan i maj har kommunen ett annat polititikst styre. Den nya majoriteten har tilldelat barn- och utbildningsnämnden ytterligare 10,1 miljoner kronor för åtgärder inom skola och förskola.pengarna kommer i huvudsak att användas för att höja personaltätheten i förskolan och till barn/elever i behov av särskilt stöd i förskola/skola. En utredning om skolornas/förskolornas lokalbestånd/organisation pågår. Beslutet med anledning av utredningen beräknas tas i Januari 2009

Det är Frank Stoor och Christina Thernström Frostegren som redovisat dessa åtgärder till Skolverket från Bun 2008-08-15 Bun 2008:113 och det inkom 2008-08-19 till (Skolverket) Skolinspektionen.

6 kommentarer:

Dag Bremberg sa...

Hej, Cattis! Är dett ett brev du fått fr SI eller citerar du utdrag ur ett brev? Det är lite märkliga, oklara påståenden.

Cattis Zetterwall sa...

Hej Dag!

Det är Frank Stoor och Christina Thernström Frostegren som redovisat dessa åtgärder till Skolverket från Bun 2008-08-15 Bun 2008:113 och det inkom 2008-08-19 till skolverket.

Nu har jag ändrat så det blir tydligare.

Lycka till på kvällens MFN

//Cattis

Anonym sa...

Din kompis Jan Björklund(fp) vill nu förstatliga skolan igen.
Vad tycker du om det ?

Cattis Zetterwall sa...

Hej Anonym!

Då jag inte känner Björklund personligen kan jag inte säga att det är min vän.

Har dock lärt känna några från fp i Strängnäs, har oxå lärt känna fler sossar som jag tycker mycket bra om.

Har också träffat och lärt känna flera personer från andra partier under det år som jag varit blåslampa. Det viktigaste är att jag gillar allas otroliga vilja att förändra.

Jag är mycket imponerad över all tid som våra politiker lägger ned på att förbättra för att vi alla ska få det så bra det bara går.

För en tid sedan läste jag oxå Göran Perssons bok, den gillade jag.


Har inte läst så mycket om hur det skulle bli om staten tog över skolan.

Men det kanske är dax att läsa på lite om folkpartiets tankar om staten skulle göra det bättre för våra barn i skolan.

Har du egna tankar runt detta!

//Cattis

Anonym sa...

Ja, jag tror att det är enda sättet att få en rättvis skola för alla elever oavsett var i Sverige man bor.
Idag är inte skolan rättvis.

Cattis Zetterwall sa...

Hej Anonym!

Kanske är det så, nu skall jag läsa på för att se hur man tänker.

Tack för att du kommenterar.
Jag är så nyfiken.

Och rättvisa det gillar jag.


Ha det gott Cattis