måndag, januari 19, 2009

Mål och budget haltar vidare 2009

Så här svarar Maria von Beetzen, (m)oppositionsråd Strängnäs mig efter min insändare i Strängnäs tidning.

Under det gångna året har förskolor i Mariefred och Stallarholmen haft det betydligt tuffare än i andra delar av kommunen. Detta beror på att Stallarholms och Mariefreds barnen har betydligt längre vistelsetid på dagis, sannolikt en följd av pendling.
http://www.ekuriren.se/link.php?id=785398

Så för att klara vår efterfrågan på mer tid är man tvungen att låta våra barn vara i barngrupper som är större än i övriga Strängnäs.

Allt detta för att klara sin budget!

Jag tycker inte att det är att utgå ifrån barns lika rätt till samma möjligheter att tillgodogöra sig det första steget i utbildningssystemet.
När ska vi få barnkonsekvensanalyser som är utifrån barn/elevers individuella behov som inte bygger på siffror och kalkyler mellan tummen och pekfingret.
Utan från BKA som bygger på fakta som utgår utifrån barnombudsmannens modell.

Om kommunen vore så snäll och besökte http://www.bo.se/ så kan man redan from idag få ta del av en enkel modell som skulle på mycket kort tid hjälpa Strängnäs igång med det för oss så viktiga arbete.

Man behöver inte utreda den här frågan allt finns redan klart det är bara att beställa.

Här nedan finns en länk som passar för att komma igång!
http://www.bo.se/Adfinity.aspx?pageid=7111

När kommer vår kommun att ta hänsyn till de två konsekvensanalyser från Stallarholmen och Mariefred som pedagoger och barnskötare och övrig personal skickade under förra året där man redogjorde för mycket skarpa farhågor som nu 2009 är våra barns vardag.

Vilket har gjort att våra pedagoger och övriga vuxna inte helt klarar att leverera det som är angivet i läroplaner skollag och allt som hör vistelsen i förskolan till.

Vi agerade genom att skicka flera anmälningar till skolinspektionen som vi inom en snar framtid får svar på.

Det har snart gått ETT år sedan vi gjorde våra politiker uppmärksamma på vårt missnöje, vi var inte några få som klagade..

Ta vårt missnöje på allvar och visa att viljan finns.

Vi har stor vilja att fortsätta för ett år är på många sätt ett förlorat år för våra barn.



"En ständigt återkommande tillstånd kan ge upphov till ett kroniskt tillstånd"

10 kommentarer:

Anonym sa...

Finns annat här i världen än skolpolitik.

Jag har inget emot dagisgrupper på 20 barn som min egen dotters.
Tänk vad många barn från olika samhällsklasser och andra länder hon får lära känna.
Det viktiga är att lärarna är engegerade inte hur stora grupperna är.

De skatteintäkter kommunen får in skall räcka till mycket.
När man läser din och Dag´s blogg kan man tro att alla resurser skall gå till skolan.

Vet du/ni hur stor del av kommunens budget som redan idag går till skolan ? Fråga annars MvB.

Mvh Patrik

Anonym sa...

Lärare kan inte trolla, hur engagerade de än är. Och hur länge orkar de vara "på topp" i så stora barngrupper. Den ljudnivån kan inte engagemang råda bot på

Cattis Zetterwall sa...

Hej Patrik!

För mig finns det mycket annat än just skolfrågor, men nu är det så att våra pedagoger har slagit larm och faktiskt skrivit konsekvensanalyser som just pekar på att det inte fungerar helt smärtfritt pga av just stora barngrupper med en anig för låg pesonaltäthet.

Efter att jag läst konsekvensbeskrivningarna från både Mariefred och Stallarholmen gjorde det mig en smula upprörd.

Det som fick mig att fundera var att man inte skulle hinna klä på ungarna för att komma ut varje dag.

Just den frågan är för mig väldigt viktig.

Eftersom jag har arbetat med barn och unga under väldigt lång tid så vet jag mycket väl vad det handlar om.

För har man 22 barn, 12 st mellan 1-3 år och 12 st barnmellan 4-5 år på 3 personal så blir det en lång väntan att få komma ut.
Men så fort vi ser att konsekvensbeskrivningarna inte längre är ett faktum så kan vi som bryr oss om våra barn ägna oss åt annat.

Om du vill veta så pratar vi i vårt föräldranätverk väldigt ofta med politiker i vår kommun. Och det är så att revisorerna redan sett att det faktiskt är ett glapp mellan målen och de pengar som tillförts.
Och det glappet lär inte bli mindre under detta år.

Nej det är inte så att alla resurser skall gå till skolan men man måste mer titta över hur man hanterar pengarna i de olika enheterna och mer genomlysa allt för att få ett större grepp så att inte våra barn särbehandlas och behöver vara i större barngrupper bara för att vi föräldrar måste pendla.

Jag tror att barngrupper kan vara stora om man också har pedagoger som delar in barnen i mindra grupper. Men sedan är frågan om vad som är mindre barngrupper.

Men helt sunt är det inte att två fsk ska ansvara för 10 barn vardera.

Det blir inte bra i långa loppet.
För din information så har jag pratat med MVB rätt ofta för att bara vara en klagande sur förälder. Men jag är inte alls så sur och tycker att alla pengar skall gå till skolan, utan jag har bidragit med fler synpunkter än vad som framkommit här på bloggen. Och de jag framfört hoppas jag att det skall komma till nyttta och ge utrymme att fördela pengarna på ett bra sätt.

Alla förbättringar behöver inte kosta pengar, utan om man hittar fler små saker så kan det bli större summor efterhand.

Och som en liten slutsnutt så finns det många andra frågor som jag tänker skriva om senare.

Och efter att jag varit på många möten under förra året så har jag väl ungefär en meter papper som jag kan studera ingående.

Jag frågade förut vilka frågor som är viktiga för dig i din kommun.

Är det några frågor som du brinner extra starkt för.

Vilka intressen eller föreningar är viktigt för dig.

Vad gör du för prioriteringar för miljön.

Inom vilka områden jobbar du aktivt med för att förbättra.

På vilket sätt för du fram ditt medborgarinflytande i just din kommun.

Önskar dig nu en trevlig kväll.

//Cattis

Anonym sa...

Klart det finns ett glapp mellan målen och de resurser som tilldelas.
Målen är ju orimliga att uppfylla.
Är det inte barngruppernas storlek så är det lärarnas löner eller arbetskläder man tjafsar om.

Har en syster som utbildar sig till lärare. Hon gör inte detta för lönens skull utan för att hon gillar att utveckla barn.

Alla yrkesgrupper får acceptera effektiviceringar, så även lärare.

Min dotters förskoleavdelning(dagis) har 18 elever, målet var satt till 16 men nu har de bestämt att det blir 20 istället.
Eftersom det fungerar bra med 18 så är alla beredda att pröva med 20elever.
Jag är övertygad om att kommer fungera jättebra.

BUN slukar nog 50% av kommunens budget, är det rimligt ?

Mvh Patrik

Anonym sa...

vad bra, då kan hon jobba gratis!! Att byggnadsarbetare har arbetskläder ser man som en självklarhet. När förskolelärare vill ha det "tjafsas" det. Vattenfärger, snor, lera, matrester.....vem vill inte ha det på sina privata kläder. Och om man ska vistas ute i ur och skur är det väl ändå inte för mycket begärt att arbetsgivaren betalar kläder som möjliggör att man kan vara det utan att frysa eller bli dyngsur, eller...........?

Anonym sa...

Arbetskläder är ett Jättelyft och jag fattar inte varför det har varit så himla omöjligt att få till.
Jag tycker det är fullt tillräckligt att sanera bilen efter en utflykt med ungarna.
Och vilket slitage det blir på personalens kläder, det är ju inte alls kul att få bekosta själva.
Jag tror nog att din släkting kommer till insikt om det där med lönen.
Jag skulle också vilja jobba gratis om jag inte hade mina räkningar att ansvara för.

Cattis Zetterwall sa...

Hej patrik!

Målen som är uppsatta bygger på läroplaner och skollagar det är något som inte är möjligt att skära i på kommunal nivå.

Skall man sänka kraven så måste det ske från våra politiker och andra inom riksdag och att minska kraven tror jag inte är aktuellt.

Men det är klart att i tider när pengarna tryter så kanske man får återgå till ren barnpassning.

Men det är nog inte det som våra stora riksdagspartier vill se.

Nu skall ju även treåringar in i utbildningssystenet och erbjudas allmän förskola.

Så kalaset kommer att kosta.

//Cattis

Anonym sa...

Förstår skolans problem när jag läser dessa anonyma lärares kommentarer.

Är ni rädda för lera och snor så har ni valt fel yrke.

Jag blir mörkrädd när jag läser era bittra kommentarer.
Har jag sagt att ni skall arbeta gratis ? Sa bara att min syster inte sökte till lärarhögskolan för att göra lönekarriär. Hon vill ha ett arbeta att trivas med.

Ni bittra lärare som jobbat för länge borde begära att få prya på något av kommunens alla andra arbeten. Kanske sköterska inom hemtjänsten med natttjänst ?

Mvh Patrik

Anonym sa...

Hej Cattis !

Förstår att du var ironisk om det där med barnpassning.
Förstår dock inte själv varför allt skall vara så pedagogiskt för barn redan från ett års ålder.
Dat handlar om att få leka och agera med andra barn.
Alla behöver inte vara förskolelärare, en duktig och engegerad barnskötare klarar den uppgiften.

Så ok för mig med barnpassning i de låga åldrarna.

Ska alla de mål du nämner uppfyllas så räcker det inte med 90öres skattehöjning i Strängnäs.
Snarare 900 öre blir det då.

Vill skattebetalarna i Strängnäs det ?

Mvh Patrik

Cattis Zetterwall sa...

Hej Patrik!

Jag har jobbat som dagmamma i nästan 10 år.

Kan hålla med dig om att det kanske inte behövs just dagis de tre första åren.

Man måste nog tänka om i det långa loppet för att få kommunens och skattebetalarnas pengar att räcka.
Anser att det är synd att det inte finns fler dagbarnvårare i kommunerna.

Den fria leken är väldigt viktig och får inte glömmas bort, utan det kanske gäller att det finns vuxna som kan agera med och visa tillrätta när barn behöver få en skjuts åt rätt håll.

Det gäller att någon modig person tar tag i det som håller på att hända.

Jag ser en fara att man inte gör tillräckligt för att se med nya ögon var det glappar.

Våra ungar har bara haft kommunal tillsyn under en mycket begränsad tid.

När vi nu är tillbaka i barnomsorgsvängen och snart skolsvängen så ser vi att det har skett en märkbar förändring.

Mindre personal, Större barngrupper och stökigare barn och mer som ska hinnas med enligt läroplaner skollag och allt annat som behövs för att ungar ska ges en bra start.

Nej skattehöjningen i Strängnäs har inte gjort att jag har uppmärksammat några förändringar ännu.

Nu skall jag kolla upp hur mina pengar har minskat i fonderna det lilla jag lyckats spara.
Bara jag hittar koden.
Det skulle tydligen vara en supersmart kapitalförsäkring....

Skall plocka fram fördelningen på kommunens budget fördelning en annan dag..

Jag ska ut till kossorna i morn så nu är det godnatt.

//Cattis