tisdag, januari 13, 2009

Vem Bryr sig om våra barn

Avstannad minskning av gruppstorlekarna i förskolan
Mellan 1990 och början av 2000-talet ökade den genomsnittliga gruppstorleken i förskolan från 13,8 barn per grupp till över 17 och antalet barn per årsarbetare i daghem/förskola ökade från 4,4 till 5,3 barn.
För att motverka den sjunkande personaltätheten och öka kvaliteten i förskolan inrättades 2005 ett riktat statsbidrag till personalförstärkningar i förskolan. Statsbidraget hade avsedd effekt. Nästan alla kommuner använde statsbidraget till att öka personaltätheten och hösten 2006 gick det 5,1 barn per anställd i förskolan, det lägsta värdet som uppmätts sedan 1994. Samtidigt som personaltätheten ökade i förskolan blev grupperna mindre.
Effekter av statsbidraget var att arbetsmiljön blev bättre och att personalenfick mer tid för det enskilda barnet. Den ökade personaltätheten hade också lett till att personalen hade fått mer utrymme till planering, dokumentation och utvärdering.

När det riktade statsbidraget upphörde 2007, ett år tidigare än planerat, avstannade den positiva utvecklingen. Hösten 2007 gick det 5,2 barn per årsarbetare i förskolan jämfört med 5,1 barn ett år tidigare. Det genomsnittliga antalet barn per grupp i förskolan var 16,7, detsamma som året innan.

I den nationella utvärderingen av förskolan 2002 uppfattades barngruppernas storlek av många som ett stort problem. Enligt resultatet från reformutvärderingen som genomfördes 2007 tillmäter kommunernas ledningsansvariga barngruppernas storlek mindre betydelse för kvaliteten än fem år tidigare. Enligt intervjuer var orsakerna bl.a. att man strukturerar dagen hårdare och ofta delar in barnen i mindre grupper. Många av de intervjuade i utvärderingen 2007 beskrev också hur de ständigt försökte genomföra förändringar i den inre miljön i syfte att bättre anpassa den till barns behov, förutsättningar och intressen.
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2134

7 kommentarer:

Anonym sa...

Inte för att jag anser att S gjort tillräckligt för våra barn men skall man se till det stora så tror jag att... du ska bli Sosse och slåss för barnen med oss andra ;o)

Personalkläder
högre löner
större personaltäthet
barnkonsekvensanalyser osv

Finns mer att göra men ska man köra på borgarnas politik ska barnen helst generera pengar, inte kosta.
Hals C att han låter som en vänsterpolitiker i sina insändare, kan fixa lite sossegodis från "Rosen" om han vill *ler*

Simma lugnt

Freddy the fighter

Anonym sa...

Hälsa ska det vara inte hals.

Anonym sa...

Att jag skulle låta som en vänsterpolitiker måste nog betraktas som ett olycksfall i arbetet.Men jag får tydligen jobba mer på min retorik.Har förövrigt hört att sossegodis är som seg kola och gärna vill fastna i gommen;)
/Claes

Cattis Zetterwall sa...

Hello Fighter Freddy!

Jag har smakat sossegodis på sopplunchen förra året smaken var det inget fel på men den blev som Claes säger svår att få bort från gommen.
Soppan var super good.

Beträffande personalkläder har varje anställd ute på enheterna haft möjlighet att få det med det har varit upp till rektorn eller enhetschefen att själva avgöra om det funnits prio för personalkläder.
Det finns en förskola som sedan tidigare haft personalkläder.

Vad som hänt nu är att det finns ett centralt beslut på att det skall vara personalkläder ute på förskolan, så nu är det löst för alla, tyvärr vet jag inte om det bara är Mariefred som får kläder för utanför Mariefredskommundel har det varit eller är inköpsstopp.....
Men nu är det väl så att fler står bakom detta och inte bara S eller, för ni styr inte själva i Strängnäs....

Sedan sa du högre löner, det får vi verkligen hoppas att alla får. Men hur var det nu var inte pengarna slut och ni behöver låna för att klara av löneutbetalningar.

Så steget till ännu högre löner för att locka pedagoger till kommunen, så behövs det kanske mer än tusen kronor.
Var det så att det inte kunde bli så mycket som man hoppats på om jag läste rätt i Mål och budget 2009 för Mariefredsnämnden..
Så vi skall nog vara väldigt nöjda om årets löner når en bit på vägen så att vi kan öka antalet pedagoger i vår del av kommun.
Större personaltäthet..

Här är det väl frågan om att överinskrivningarna försvinner och att man drar ner på personal för att klara av att minska på barngruppens storlek.

Jag såg då ingen barnkonsekvensanalys inför beslut på KF när man klubbade årets budget som redan är slut.
Det är nog så att det är en bit kvar innan man lever upp till vårt klubbade medborgarförslag.
Märkligt för är ett beslut inte nått som man måste följa,typ en lag... fast jag kan ha fel...

Freddy jag skulle nog ta ut mig fullständigt om jag skulle kliva ur garderoben, så det räcker gott och väl att sitta och tjata på bloggen.

Men jag håller med dig och hoppas att du kämpar vidare.

Vi kan väl skriva några nya smarta medborgarförslag, så slå en pling eller plång så kanske vi kommer fram till ett smart drag.
Ha en skön kväll och sitt inte och plugga hela natten, utan ut och jobba för ungarna Freddy the Fighter... Kom ihåg att vi har personval viktigt att jobba även innan valet...
:))))))
Cattis the lizard

Margit Urtegård sa...

Hej Freddy.

Som du säger: "Inte för att jag anser att S gjort tillräckligt för våra barn..."

Det är nog så att det inte är partifärg som är avgörande för hur mycket man vill göra för våra barn. Det första man måste göra, oavsett partifärg, är att lyssna till hur folk tänker och vad folk vill ha. Det är ju föräldrarna som känner sina barn och vet vilka behov de har. Att den s-ledda majoriteten i Strängnäs nu vill skapa en F-5 skola i centrum med ca 500 elever i, är inte vad jag tror föräldrarna i Strängnäs efterfrågar.

Låt Cattis vara opolitisk blåslampa på de som bestämmer oavsett partifärg. Det arbete hon gör är viktigt.

Kul att se dig här i bloggvärlden igen. Hälsade på Solveig i måndags, hon sa att du har mycket att göra nu, men att du snart är tillbaka i hetluften.

Sköt om dig.

MVH Margit

Anonym sa...

Tänk om partifärgerna nu var oviktiga i de debatter och beslut som tas istället för att det träts och bjäbbas om allt. I politiska sammanhang brukar man kalla det en vision. Alltså något oerhört svåruppnåligt. I grund och botten tror jag att alla vill att våra barn och äldre skall ha det bra men det blir svårt med den politiska tillvara som nu råder i kommunen. M skyller på S och S skyller på M för situationen och kommer inte heller överens om hur man skall lösa det. Grunden för vad man går ut i politisk engagemang finns nog hos dom flesta även om man någonstans tappat "känslan" i Strängnäs politik. Samtidigt känns det oftast som om tjänstemännen m.f har tappat sin tro på politikerna och kör sina egna tjänstemanna race. Relativt förståligt om man ser på hur det varit inom politiken sista åren. Tyvärr tappar man då den invånarförankring som behövs för att det skall bli rätt från start i beslut och tillvägagångssätt.
Som en politiker sa på nämnden senast - gör om och gör rätt. Det är en linje med långsiktiga planer. Vilket saknats länge anser jag. Man har tittat på statistik och fina siffror istället för att blicka framåt och tänka på invånarna/medmänniskorna.

Vi får kämpa på och det är bra med "blåslampor som Cattis som kan vara oberoende. Du sitter med engagemang och kunskap som gör styrande politiker både obekväma och nervösa. Bra!. Vi får knåpa ihop lite medborgarförslag och hoppas på en inte allt för lång förändringsprocess. Min dotter börjar i skolan snart (shit vad dom växer) och då kommer nog mycket fokus från min sida läggas där. Men med en till på väg så blir ju förskolan aktuell igen snart.

Nu ska jag plugga igen då jag skall hålla föredrag på Scania snart och måste vara full med bra ideer och information för att kontra kritik och förändringsräddsla även där ;o)

Om man vill tipsa eller debattera om politik så hugg tag i mig på Intersport eller maila eftersom jag har svårt att hitta tid och ork till min väldigt ouppdaterade blogg.

P.s Sossegodis är gott med lite allmänt vatten. M godis däremot smakar som en hästspark i grenen.
Klumpig och surt *skratt*

Cattis Zetterwall sa...

Freddy givetvis kommer jag att fortsätta jaga dig och visst ska vi komma på fler smarta drag.

Jag tänker då fortsätta hålla grytan kokande, och jag kan förstå hur det är när du lägger ner massor av krut på skolan.

Och skolan är väl snart halvvägs så snart får nog de andra politikerna se upp för dig när du fått din examen.

Och jag vet att du är en kille som är envis som bara den.

Tänker på när du körde in en massa sand från sandlådan under trappen på 21c, du får säkert användning av de meriterna när det ska skyfflas och organiseras upp ett och annat i vår kommun.

Vi kanske kan träffas mitt emellan våra ägor på neutral mark och ta ett litet snack och käka godis från höger till vänster och se vilken smak som står sig.

Jag kan ta med mig lite kakor utan någon färg och smak. Lite enkelt spårigt men det har och är bra för mig.

Visioner är bra om dom bär frukt och inte måste anpassas hela tiden efter volymökningar eller luftprognoser utan källangivelse från 1800 kallt.

Koka och röra om i grytorna för tänk om alla verkligen vågade föra fram sina egna åsikter och inte vika ned sig inför sin grupp eller parti utan stolt våga tala om vad som är viktigt.
Att vi har en förskola som är i ändamålsenliga lokaler som följer läroplan och skollag.

När våra allt äldre får lägga sig redan innan Bollibompa och bli utan vätska i hutlöst för många timmar.

Då skulle jag bli glad och sluta blåsa med min blåslampa.

För att hoppas på lite tur, har jag nu gått med i postkodlotteriet.
Vinner jag så skulle jag inte sitta på pengarna helt själv :)

Stå på// Grannkärringen