tisdag, december 16, 2008

Barnverket

Här nedan kan man läsa om barnverkets riktlinjer för förskolan

Bakgrund
De kommunala nedskärningarna under drygt ett decennium har för förskolans del inneburit stora försämringar. Barngruppernas storlek har ökat drastiskt och personaltätheten minskat. Vi föräldrar har känt en allt större oro för hur våra barn egentligen har det i den miljö som de vistas i så stor del av sin tid. Förskolechefer har i enkäter uppgett att de inte kan följa lpfö 98 (läroplanen för förskolan) med dagens stora grupper. Personalen har en mycket pressad situation, med långtidssjukskrivningar och flykt från yrket som följd. Barnen far illa och även de riktigt små barnen uppvisar stressymptom som magont, huvudvärk och tinnitus. Nedskärningarna har varit mellan 20-30% sedan början av 90-talet.
Idag ligger barnantalet ofta uppemot 20-22 barn per syskonavdelning (för barn mellan 3-5 år). Både föräldrar och personal kan vittna om att barnen påverkas negativt av de stora bullriga grupperna. Det är också den nivå där man inom forskningen kunnat påvisa att barntillsynen blir mätbart sämre, barnen blir mer ledsna och aggressiva. Barngrupper på över 18 barn rekommenderas inte, eftersom verksamheten då blir mer auktoritär och tappar i barncentrering. En mer auktoritär pedagogik kan leda till att barnen blir mer beroende och uppgiftsorienterade, och att de inte samarbetar eller leker med varandra. En uppföljning vid 15 års ålder visade att barn som genomgått sådana förskoleprogram hade sämre skolmotivation och en högre förekomst av asociala beteenden än de barn som genomgått barncentrerade förskoleprogram. En mer barncentrerad verksamhet leder vanligen till att barnen leker mer med varandra, arbetar mer självständigt och samtidigt hjälper andra barn mer.
Stora grupper innebär att det blir mindre vuxentid för varje barn, hög bullernivå och därmed försämrad möjlighet att genomföra den pedagogiska uppgift som ålagts förskolan i förskoleplanen. Vissa barn är mer beroende än andra av en hög generell kvalitet i barnomsorgen. Det gäller t.ex. barn med behov av särskilt stöd, invandrar- och flyktingbarn och de yngsta barnen. Bland förskolebarn under tre år fanns 1995 drygt 60 procent i avdelningar med över 15 barn.
Skolverket har gett ut en sammanställning över forskningsläget vad gäller sambandet mellan strukturella faktorer och pedagogisk kvalitet i förskolan och grundskolans första år. I rapporten konstateras att optimal pedagogisk kvalitet kan uppnås först om barngruppens storlek för barn 4-5 år är 13-15st. För de mindre barnen och för barn med särskilda behov krävs än mindre grupper.
http://www.barnverket.nu/web/riktlinje_forskola.php

Titta gärna in på deras sida för det finns massor av spännande läsning.

Inga kommentarer: