tisdag, december 16, 2008

Lucia firande med inköpsstopp

Detta kan man idag läsa under Fria ord på www.ekuriren.se

Inga lussebullar till Strängnäsbarn

En skola i Strängnäs kommun firades Lucia i fredags. Efter Luciatåget skulle barnen samlas i sina klassrum och där bjudas på saft och pepparkaka. Lussebullarna utgick på grund av inköpsstopp. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag hör en sådan historia. Tre dagar tidigare närvarade jag vid ett nämndmöte och ordföranden där skämdes inte för att berätta om det fantastiska julbord nämndledamöterna njutit av precis innan mötet.Förvisso var det i en annan del av kommunen men i samma rum satt föräldrar som bestämt sig för att ifrågasätta de nedskärningar som drabbar våra barn. Det var en annan kommundel, en annan plånbok men ändå i grund och botten samma kassa. Duger inte saft och pepparkakor till våra kommunpolitiker? Är de mer värda än våra barn?Nästa år kan ni höra av er till mig så bjuder jag gärna barnen på lussebullar. Lever på sjukersättning och har tre egna barn att försörja men jag kan prioritera bort annat och ägna en stund åt att baka bullar.
Mamman

http://www.ekuriren.se/link.php?id=776466

12 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan bidra med lite, tänk att det bara drabbar barnen i vår kommun.
Våra barn fick inte lussa för oss föräldrar.

En mamma till

Anonym sa...

Jag skrev det och jag kommer att stå för mitt löfte. Vill ni vara med och baka nästa år så har Cattis min mailadress så att ni kan höra av er.

Vad tråkigt att inte alla barn får lussa för sina föräldrar. Det betyder ju så mycket för barnen. Varför fick de inte det?

Varför plockar man bort de här små men ack så viktiga sakerna? Jag blir bara argare och argare men oxå så fruktansvärt ledsen för barnens skull.

Anna

Cattis Zetterwall sa...

Hej Anna!

Bli inte argare och argare, utan mer målmedveten så att vi fortsätter synligöra.
Den sakta och smygande nedmonteringen av förskoleverksamheten.
Det kommer ATT bli mycket svårt för våra barn i Mariefred och Stallarholmen om vi inte påvisar vardagen som den ser ut i verkligheten.

För det är ju vi föräldrar som kan agera för våra barns bästa.

Har just nu pratat med skolinspektionen...

Skall nu ut och leka en sväng.

Du får gärna skriva ett inlägg här på bloggen.

Kram Cattis

Anonym sa...

Jag använde nog fel ord. Är väl egentligen inte arg utan mest ledsen och frustrerad över hur man behandlar barnen. Vår familj drabbas ju inte direkt men det spelar ingen roll. Min värsta mardröm är att vår sons dagmamma får för sig att sluta av någon anledning. För mig finns inget barnomsorgsalternativ som det ser ut idag.

Jag är målmedveten. Under helgerna ska jag njuta av mina barn samtidigt som jag ska göra en liten omorganisation i vardagen så att jag får loss lite tid. Den tiden tänker jag lägga på att göra vad jag kan för att allas våra barn ska få det bättre.

Nu ska jag oxå gå och leka, det behöver både jag och lilltjejen.

Anna

Anonym sa...

För Din information: Plan- & Byggnämndens ordförande beslöt i år att inställa det traditionella julbordet p.g.a. ekonomin. Att alla ordföranden inte har samma goda omdöme är beklagligt.

Detta skedde även en gång då jag satt i Miljö- & Räddningsnämnden. Vi ledamöter beslöt då att ordna knytkalas så vi fick ett "julbord" iallafall.

Bakkunniga föräldrar är inget dåligt alternativ utan borde uppmuntras.

Cattis Zetterwall sa...

Hej Mats!

Tack för din information, det känns bra att få höra om den goda viljan till det gemensamma ansvaret för vår ekonomi.

Men vi föräldrar blir minst sagt ilskna, när vi ännu inte kan se förändringar av fördelning av pengarna, och den höjda skatten kan man ju fundera på om det bidrar till det bästa för våra barn.

Ha en skön kväll
//Cattis

Anonym sa...

Mats - fler borde följa ditt exempel. En eloge till dig. Jag bakar gärna bullar till er oxå.
Anna

Dag Bremberg sa...

Mats har rätt! Jag har förespråkat den typen av besparing bland politiker för att åtminstoen visa lite god vilja.
Jag var inte med och åt julbord med nämnden, för övrigt är det inte sånt som vi vanliga anställda som har barn har tid att offra på.
Och det såg inte bra ut när vissa ledamöter kom sent till nämndmötet för att de fastnat vid den goda julmaten.

Cattis Zetterwall sa...

Hej Dag!

Kan man inte fatta någon slags gemensam syn på att hålla i pengarna när det är kassa brist.

Alla böcker som köptes in till de kommunanställda finns det säkert också många funderingar på vart de bättre hade blivit till större nytta...

//Cattis

Margit Urtegård sa...

Hej alla.

För min del så finns det viktigare saker i skolan och förskolan än att de får lussekatter. Bra lärare/personal, trygg miljö, bra läromedel med mera. När jag var liten var det föräldrarna som ordnade julfest med lussebullar, läsk, dans runt julgran med mera. Vi kallade det juletrefest och den ordnades i mellandagarna, där vi dansade runt julgranen tillsammans och sjöng julsånger. Jag bakar gärna lussekatter om det behövs, ring bara.

MVH Margit

Cattis Zetterwall sa...

Hej Margit!

Kanske reaktionen kom av att det plötsligt inte fanns några Lussebullar.

Sen tror jag man reagerar på att inte alla drabbas av svåra tider och kassa bristen.

Jag reagerade också på att kommundelen Mariefred inte har inköpsstopp, det är ju ändå våra gemensamma pengar som fördelas. Allas vår gemensamma budget.

Svarar på din andra kommentar när jag kommer tillbaka efter att jag hjälpt Djurskyddet i Mariefred med en transport till Åkers Styckebruk.

Anonym sa...

Självklart är inte lussebullarna den väsentliga i den här situationen.

Hade jag varit ansvarig så hade jag gått ut i god tid till föräldrar och elever och sagt att det skulle bli såhär om man inte från föräldrarnas håll kunde hjälpa till att ordna så att deras barn fick ett lussefirande med bullar och allt annat som BARNEN tycker är viktigt.

Problemet ligger inte i avsaknaden av bullar, problemet är att NÄR det ska sparas är det alltid de yngsta medborgarna som drabbas. Är det för att de inte får rösta? Är det för att de inte kan delta i den allmänna debatten? Nu är det ju bara så att fler och fler är villiga att göra det åt dem. Om våra folkvalda tänker fortsätta att skära ned på barnens bekostnad så kommer de inte att kunna göra det utan motstånd.

Så även om det är risigt ekonomiskt så kan man nog unna barnen bullar för att de står ut. Något litet extra. Låter nog fånigt i vuxna öron men det betyder mycket för personerna med små öron. Hur många bullar får man för samma summa som julbord för EN person. Hur många läroböcker får man för samma pengar som julklappsböckerna kostade?

Och när det ändå diskuteras om kostnader så är det ju så att en del barn som vistas i alternativ barnomsorg kostar kommunen mycket mindre än de som finns i den kommunala. Ändå får de så mycket mer av ALLT. Tid, frukt, utevistelse, äventyr av alla möjliga slag. Ja, till och med lussebullar. Det handlar alltså inte bara om hur mycket pengar man har utan om vad man gör med dem.

Anna