söndag, november 23, 2008

Anmälan nr 3 till Skolinspektionen

Anmälan till Skolinspektionen mot Strängnäs kommun Förskoleverksamheten Stallarholmens Förskola.

Stallarholmens förskola består av 7 avdelningar, 4 avdelningar för barn i åldrarna ett till tre år och 3 för barn i åldrarna fyra till fem år. Sammanlagt finns 19,36 heltidsanställda pedagoger. Sammanlagda summan redovisas då vi fått följande kommentar ifrån skolledningen vid förfrågan om personaltätheten. ”Det går inte att dela upp det per avdelning då avdelningarna samarbetar så mycket genom ”hopslagningar” vid dagens början och slut”. Personalen är mycket kompetent och erfaren, och omtyckt av såväl barnen som föräldrarna. De föräldrar som haft sina barn på förskolan under flera år har kunnat bevittna en kontinuerlig minskning av resurser över åren och därmed en sänkning av kvalitén. Personalen får trots sina höga ambitioner allt svårare att leva upp till läroplanens mål.

Vi anser att anledningen till detta är att Strängnäs kommun inte tilldelar förskolan tillräckligt med ekonomiska medel och i och med detta inte möjliggör för förskolan att leva upp till målsättningarna i läroplanen. Barngruppens storlek styrs av de ekonomiska sparkraven som kommunen har. För budgeten 2009 gjordes en vad bildningschefen för Strängnäs kommun Frank Stoor kallas för konsekvens analys, som inte delgavs Barn och ungdomsnämnden förrän vid sittande bord, dvs. strax innan beslut togs, se bilaga

Strängnäs kommun gör ingen pedagogisk konsekvens utredning innan beslut fattas som påverkar personal täthet, gruppstorlek respektive gruppsammansättning på en förskola.

Kommunen följer inte upp och utvärderar vilken betydelse personaltätheten samt barnsgruppens storlek och sammansättning har i förhållande till möjligheten att bedriva en god pedagogisk verksamhet i enlighet med läroplanen.

Enligt förskolans läroplan bör utomhusvistelse ge möjligheter till lek och andra aktiviteter i planerad miljö och i naturmiljö. Barnen på förskolan har begränsningar i detta.

Kommunen verkar inte ha en intention av att minska barnsgruppens storlek utan den snarare ökar för att få ihop ekonomin.

Även förskolepersonalen på Stallarholmens förskola har beskrivit den försämrade situationen och svårigheterna att leva upp till förskolans mål.
Rektorn har beskrivit på möten att elevpengen per barn har kraftigt minskat och samtidigt som lokal hyror, städavgifter och mat avgifter ökat i kostnader och dessa kan enheten inte styra över, det enda sättet enheten har att reglera budgeten är via personalminskningar och/eller öka antalet förskolebarn.

I skolverkets allmänna råd och kommentarer för kvalitets mål i förskolan anges att kommunen bör redovisa hur personaltätheten, gruppstorleken och gruppsammansättningen har anpassats till behoven i olika förskolor samt kunna visa hur hänsyn har tagits till faktorer som
Barns ålder och kön
Behov av särskilda stöd
Andelen barn med annat modersmål än svenska
Kontinuitet i barn och personal grupp
Personalen kompetens
Lokalernas och utemiljöns beskaffenhet
Upptagningsområdets sociala karaktär
Barnens närvaro tider

Vidare bör kommunen, enligt allmänna rådet, genomföra konsekvensutredning innan beslut fattas om förskolans personaltäthet, gruppstorlek och gruppsammansättning. Utredningarna bör behandla både ekonomiska och pedagogiska konsekvenser.
Strängnäs kommun tittar inte alls på detta innan beslutat av budget/elevpeng.

Ex: Bemanning på aktuell förskola: åldern 1-3 år, antal barn 17.

Personal på plats på en avdelning under en normaldag, nedan redovisas hur många timmar per dag som alla 3 pedagoger är på plats samtidigt, övrig tid 1-2 personal.
Måndag 1,25 tim
Tisdag 2,25 tim
Onsdag 1,45 tim
Torsdag 2,25 tim
Fredag 1,45/2,25 tim
Ovan visar att större delar av dagen är det endast 2 pedagoger på (idag) 17 barn med andra ord 8,5 barn per pedagog. Personalen upplever att det är svårt att följa läroplanen och några nya resurser har inte tillsatts.
Är detta en vettig arbetsmiljö för pedagoger och barn?

Kontinuitet i barn och personalgruppen är en förutsättning för att barn skall lära och utvecklas i relationer och i samspel med varandra och med de vuxna. På aktuell förskola kan det vara så att ett barn byter avdelning/personal upp till 3 gånger på en dag utifrån personalens arbetstider på de olika avdelningarna, vilken avdelning som öppnar respektive stänger. Förskolan har som rutin: De barn som kommer tidigt och går sent kan ”få” städa på 3 olika avdelningar
Är det verkligen i linje med läroplanen?

Just nu finns det ingen dagbok där personalen noterar dagens händelser, detta på grund av tidsbrist

Flera föräldrar önskar en bättre återkoppling vid lämning/hämtning, inte bara om det har hänt nått, utan även tex. Har barnet gjort något speciellt, även bra saker kan återkopplas.
Personalen svarade; att tiden inte finns då det speciellt på eftermiddagarna helt enkelt inte finns tillräckligt med personal

Övriga synpunkter via personalen.
Kläder,
Det är bra om barnen tränar av och på klädning av ytterkläder hemma. personalen önskar att de barn som inte kan sätta på sig fingervantar bör ha tumvantar istället. Det medför att tiden utomhus kan bli längre.

Ex ifrån enheten med barn 4-6 år: Frukost: 1 personal har hand om 17 barn

Vi anser att beslut är fattat på felaktiga och undermåliga grunder, vi är djupt oroade över vad detta får för konsekvenser för våra barn i förskola/skolan, barnens utveckling och framtid.
Vi ställde ett antal frågor vid Barn och ungdomsnämndens sammanträde 12 november, men ingen av dessa frågor besvarades.

Konsekvensanalys BUN 081112 pdf

http://www.humyo.com/F/2512895-252188793

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken bra beskrivning av verkligheten! Bra jobbat!
/Morsan

Cattis Zetterwall sa...

Hej Morsan!

Ja detta kan nog kollas, utifall beskrivningen inte stämmer.

Ha en skön kväll

/Cattis

Helena Hallgarn sa...

Stallarholmens förskola skall komma upp som ett informationsärende på nästa BUN-möte varvid vi förväntar oss att få tydlig information om status inkl ekonomi, bemanning samt respons till den anmälan som gjorts till Skolverket.

Anonym sa...

Re Helena:
Bra! Man behöver titta på varje verksamhet enskilt för att se hur besparingarna har slagit. Alla har inte samma förutsättningar att bedriva verksamheten med den begränsade ekonomin, vilket drabbar barnen. Hoppas att informationen ni får också leder till märkbara förbättringar för målgruppen.
/Morsan

Cattis Zetterwall sa...

Hej Helena!

Det kan även vara bra att kolla Mariefred, då vi också har stora barngrupper, där vi tidigare har sett att personalen är få under stora delar av dagen.

//Cattis