söndag, november 30, 2008

Efterlevs besluten i Strängnäs kommun

Mariefred 2008-09-30

Till Mariefredsnämndens
Samtliga politiker och tjänstemän

Hej!

Då jag känner att svaren jag fick inte var tillfredställande ställer jag en del av frågorna igen.
Och hoppas att jag nu kan få svar på mina frågor.

Personalens och enhetschefernas beskrivning av effekterna budget 2008 är dessa nu inte längre ett faktum inför den kommande budgeten 2009?

Kommunfullmäktige klubbade före sommaren budgeten med ramar för Mariefredsnämnden liksom på BUN. Kan man inte redan nu se vilka effekter och konsekvenser som blir till följd och redan nu räkna ut hur personaltäthet o gruppstorlekar förändras, även om man inte vet
exakt på kronan vad elevpengen blir per barn?

Kommer en ny konsekvensbeskrivning göras innan budget för 2009 godkänts?

Här kommer ett svar från Mariefredskontoret

Svar: Eftersom Mariefreds förskolas budget helt bygger på den tilldelade elevpengen som fastställs av Barn- och utbildningsnämnden kommer inte någon konsekvensbeskrivning att kunna göras av verksamheten här innan beslut är fattat. En konsekvensbeskrivning av den beslutade budgeten kommer att göras.Det här svaret funderar jag mycket över.Hur tar man tills sig besluten som tagits sedan tidigare i nämnden.

Medborgarförslag – konsekvensbeskrivningar inför förändringar inom skola eller barnomsorg.
2008-06-10 Mariefredsnämnden har i yttrande tillstyrkt medborgarförslaget med tillägget att konsekvensbeskrivningar bör göras innan ramarna för respektive nämnd är beslutade.

I sammanfattningen kan man också läsa att barnkonsekvensbeskrivningar i enlighet med barnombudsmannens modell bör tillämpas i samband med Mariefredsnämndens barn och utbildningsnämndens budgetarbete och i andra ärenden som innebär förändringar för barn.

Anser nog att det svar som jag fick inte tog hänsyn till att barnperspektivet inte har beaktats enligt barnombudsmannens modell eftersom man efter beslutet kommer att redogöra för vilka konsekvenser det blir att den tilldelade budgeten.

Medborgarförslaget man har beslutat om fyller här ingen mening.

Vilka/vem skall se till att redan fattade beslut efterlevs?

Vilket för mig betyder att man inte beaktar barns bästa enligt barnombudsmannens modell och att man redan hösten 2007 har beskrivit konsekvenser av de allt mindre tilldelade ramarna för skola och förskola i Mariefred.

Genom detta brev vill jag uppmärksamma att Mariefredsnämnden inte kommer att kunna leva upp till de mål som finns för förskolan. Kan inte se att konsekvenserna har ändrats, varken mindre barngrupper eller en ökning av personaltätheten.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hello!

När är mötet i Mariefredsnämnden

Dag Bremberg sa...

Tisdag 9/12.

Det lär bli diskussion om konsekvenser m.m.
Välkomna!